Powrót

Z pociągu do autobusu - wybudujemy tunel pod stacją Katowice

Stacja Katowice, prace przy wiaduktach kolejowych, fot. Łukasz Hachuła, źródło Polskie Linie Kolejowe 1

Polskie Linie Kolejowe i Miasto Katowice zawarły porozumienie w sprawie współpracy przy realizacji infrastruktury planowanej do wybudowania w ramach prac na katowickim węźle kolejowym.

- Realizujemy jedną z największych inwestycji kolejowych w historii woj. śląskiego. Przebudowa trasy Będzin – Katowice Piotrowice da nowe możliwości kolei w aglomeracji i odmieni transport pociągami w regionie. Efektem dobrej współpracy z Miastem Katowice jest podpisane porozumienie, które niesie za sobą pozytywne zmiany dla mieszkańców – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.

Z myślą o mieszkańcach i podróżnych powstanie tunel pod peronem nr 1, który połączy stację Katowice z ul. Mikołowską. Nowy obiekt zostanie dostosowany do obsługi wszystkich użytkowników. Budowę zrealizują kolejarze, a po jej zakończeniu tunel przejdzie w zarządzanie miejskie. Po stronie miasta będzie realizacja kładki dla pieszych, która stanie się łącznikiem między węzłem przesiadkowym i międzynarodowym dworcem autobusowym przy ul. Sądowej, a ul. Mikołowską i dalej, stacją kolejową. Efektem wspólnych działań będzie możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się pasażerów z transportu kolejowego na autobusowy i odwrotnie.

Przedmiotem porozumienia jest też planowana realizacja nowego peronu, który umożliwiłby wygodny dostęp do Stadionu Miejskiego w Katowicach. PLK SA zabezpieczą miejsce pod przyszłą budowę obiektu i dołożą starań, by pozyskać środki finansowe na ten cel.

- Przebudowa linii kolejowej nr E65 to ogromna szansa dla Katowic. Projekt ten, mający na celu oddzielenie ruchu lokalnego od ogólnopolskiego, pozwoli na zwiększenie liczby kursujących pociągów oraz budowę pięciu nowych przystanków, co znacząco poprawi dostępność kolei dla mieszkańców. To ambitne i złożone przedsięwzięcie, które musi zostać zrealizowane dla dobra miasta. Natomiast jako samorząd chcemy, aby ta inwestycja, która musi zostać zrealizowana przyniosła korzyści dla naszych mieszkańców nie tylko bezpośrednio na terenach infrastruktury kolejowej. Budowa kładki łączącej dworzec z MDA Sądowa i nowego peronu przy Arenie Katowice to efekt naszych intensywnych rozmów z inwestorem. Cieszę się, że w atmosferze dialogu wypracowaliśmy rozwiązania, które w przyszłości posłużą mieszkańcom – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.

Kolejną dobrą informacją jest zmiana technologii przebudowy obiektów nad ul. Mikołowską i Św. Jana. Pozwoli to na utrzymanie ruchu tramwajowego przez cały okres inwestycji, choć początkowo zakładano wyłączenie tramwajów na czas realizacji prac. Umożliwi też szybsze uruchomienie przejezdności dwóch pasów na ul. Mikołowskiej. W związku z tym, prace na wiadukcie przy ul. Św. Jana rozpoczniemy wcześniej, ale przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu tramwajowego oraz samochodowego po jednym pasie w każdą stronę.

Zmiana kolejności zamknięć wiaduktów w Katowicach jest efektem oceny i analizy realizowanych prac, które wykonujemy na każdym etapie inwestycji. Nowa technologia pozwoli na prowadzenie prac przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu drogowego na ul. Św. Jana i Mikołowskiej. Dzięki temu, każda ze stron – PLK SA i Miasto Katowice – będą mogły realizować swoje zadania inwestycyjne wg własnych założeń czasowych i bez większego wpływu na ruch drogowy w mieście niż obecnie. Gdybyśmy technologii nie zmieniali, ruch przy ul. Mikołowskiej byłyby wstrzymany w czasie realizacji inwestycji kolejowej oraz później, wstrzymany lub ograniczony, gdy prace na tej ulicy rozpocznie Miasto Katowice. Nowy harmonogram zakłada kontynuację zamknięcia ul. Mikołowskiej dla ruchu samochodowego z utrzymanym ruchem pieszym do końca 2025 r. Na początku 2026 r., przejazd pod przebudowywanym obiektem będzie możliwy po dwóch pasach. Jednocześnie, rozpoczniemy prace na wiadukcie nad ul. Św. Jana przy utrzymaniu ruchu pieszego, tramwajowego po obu torach oraz samochodowego po jednym pasie ruchu w każdą stronę.

Po zakończeniu przebudowy obiektu nad ul. Graniczną i udostępnieniu drogi do ruchu, roboty będą prowadzone na wiaduktach nad ul. Francuską i ul. Damrota z utrzymanym ruchem pieszym i drogowym po jednym pasie. Możliwe będą okresowe zamknięcia nocne lub weekendowe, ale tylko pod jednym z wiaduktów. Zamknięcia dłuższe, wynikające z technologii rozbiórki lub budowy nowych obiektów, będą wykonywane pod warunkiem utrzymania ruchu po dwóch pasach pod drugim z wiaduktów.

Na dalszym etapie realizacji prac, wykonamy roboty na obiekcie drogowym na ul. Ligockiej. Działania rozpoczną się dopiero, gdy udostępnimy wszystkie przebudowywane obecnie wiadukty w dzielnicy Ligota. Będą realizowane przy utrzymaniu ruchu pieszego i samochodowego po jednym pasie w każdą stronę. Podobnie wykonamy przebudowę wiaduktu przy ul. Murckowskiej. Piesi i rowerzyści będą mieli do dyspozycji chodniki, a samochody – po dwa pasy na każdej jezdni.

Realizujemy wielką inwestycję na linii Będzin – Katowice Piotrowice, dzięki której podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów oraz sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację kolejową. Głównym założeniem zadania jest dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim, co poprawi przepustowość, usprawni ruch kolejowy i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów. Prace prowadzimy przy utrzymanym ruchu kolejowym, a ich tempo na odcinku od Szopienic do Piotrowic, jest utrzymane.

W sumie na terenie Katowic wybudujemy nowe przystanki kolejowe: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja stacji: Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz przystanków Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów. Na wszystkich przebudowana zostanie infrastruktura, a w Katowicach Ligocie i Katowicach Szopienicach Południowych dobudujemy po jednym dodatkowym peronie. W zakres zadania wchodzi 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. W ramach prac przewiduje się budowę nowoczesnego centrum sterowania ruchem w Katowicach, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na linii od Sosnowca do Tychów. Prace prowadzone są w sercu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przy zachowaniu ruchu pieszego, samochodowego i kolejowego.

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, której wartość to ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest w 2028 r. Postęp prac można śledzić na profilu na Facebooku: www.facebook.com/slaskienatorach oraz na stronie internetowej dedykowanej inwestycji - www.slaskienatorach.pl.

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Głowacka
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 697 044 571