Powrót

Wrocław Szczepin – połączenie kolei z komunikacją miejską

Wrocław Szczepin nowy przystanek kolejowy; widać perony, dwa tory, nad torami sieć trakcyjna, obok przejeżdża pociąg pasażerski

W czerwcu planowane jest udostępnienie podróżnym nowego przystanku Wrocław Szczepin. Będzie to dogodny punkt przesiadkowy – możliwość łączenia podroży koleją z transportem publicznym i indywidualnym.

Przygotowane są dwa dwustumetrowe perony. Dojścia do pociągów są obok wiaduktu nad ul. Długą. Osobom o ograniczonych możliwościach poruszania dostęp do kolei ułatwią windy. Na peronach montowane jest jasne oświetlenie ledowe. Ustawione są wiaty. Będzie zainstalowane nagłośnienie oraz infokioski i elektroniczne wyświetlacze z rozkładem jazdy, które zapewnią podróżnym bieżącą informację o pociągach. Dla rowerzystów przewidziano stojaki na rowery. Perony, usytuowane na nasypie obok przyległych ulic Portowej i Gnieźnieńskiej, wymagały wybudowania murów oporowych. Obecnie kończy się montaż płyt nawierzchniowych i barierek. Zastosowano antypoślizgową nawierzchnię oraz pasy naprowadzające i wypukłą linię bezpieczeństwa.

Prace na przystanku Wrocław Szczepin to nie tylko perony. Zmodernizowano dwa tory. Ustawione są nowe konstrukcje i rozwieszono sieć trakcyjną. Wykonawca prowadził roboty z zachowaniem ruchu pociągów po jednym torze. Zastosowane rozwiązanie wymagało szczególnych zasad bezpieczeństwa, gdyż ważną trasą kolejową w ciągu doby przejeżdża ponad 150 składów. Sprawny i bezpieczny przejazdów pociągów, zapewniają nowe urządzenia sterowania ruchem. Zbudowana żelbetowa konstrukcja wiaduktu umożliwia przejazd ciężkich składów towarowych o nacisku 22 1kN/oś. Dla ograniczenia oddziaływania kolei na środowisko zastosowane tzw. maty antywibracyjne na wiaduktach oraz tłumiki w szynach.

Nowy przystanek Wrocław Szczepin położony jest na linii kolejowej między stacjami Wrocław Mikołajów i Wrocław Nadodrze. Tędy prowadzony jest ruch pasażerski z Wrocławia Głównego w kierunku Trzebnicy, Oleśnicy, Milicza i Kluczborka.

Sprawne podróże koleją, autobusem, tramwajem i samochodem

Przebudowany jest wiadukt kolejowy nad ul. Długą. Nowy, trzykrotnie szerszy obiekt pozwolił na usprawnienie miejskiej komunikacji. Przestrzeń pod wiaduktem umożliwia jazdę czterema pasami jezdni. Są dwa chodniki i ścieżki rowerowe. Budowana jest linia tramwajowa.

Wartość inwestycji pn. „Budowa przystanku kolejowego Wrocław Szczepin na linii nr 143 wraz z przebudową wiaduktu kolejowego nad ul. Długą we Wrocławiu oraz niezbędną infrastrukturą” wynosi blisko 46 mln zł, w tym ponad 34,8 mln zł stanowi  dofinansowanie ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace wykonuje firma Budimex S.A.

Przystanek Wrocław Szczepin to kolejny nowy przystanek we wrocławskiej aglomeracji. Na koniec 2019 roku oddano przystanek Mokronos Górny. Budowany jest nowego przystanek Iwiny na trasie w kierunku Strzelina. Wcześniej powstały przystanki Wrocław Stadion, Wrocław Różanka i Wrocław Grabiszyn.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 239