Powrót

Wrocław. Przesuwanie przęsła mostu

Nowe przęsło mostu kolejowego nad Odrą we Wrocławiu stopniowo szykowane jest do przekroczenia rzeki. Powstaje ze stalowych elementów, które wykonawca wcześniej zgromadził na terenie zalewowym. Stopniowo, kilka metrów nad ziemią, na zachowanej żelbetowej części obiektu, pracownicy montują nową konstrukcję. 
Kilkudziesięciometrowe przęsło w ostatnich dniach maja przesunięte zostało o 86 m ze strony Wrocławia Osobowic na filary nad terenem zalewowym. Będzie uzupełnione o kolejne elementy i przeciągnięte nad Odrą do stacji Wrocław Popowice. 
Operację budowy nowej przeprawy dla pierwszego toru obserwują pasażerowie pociągów m.in. relacji Wrocław – Poznań. Modernizacja nie powoduje utrudnień dla składów kursujących bez przerwy po równoległym torze. 
W ramach modernizacji linii E 59 Wrocław – Poznań prace przy moście rozpoczęły się jesienią 2012 r. Wykonawca rozebrał dwa przęsła stalowe nad terenem zalewowym i z pomocą barki usunął stalową sześćdziesięciometrową kratownicę nad nurtem rzeki. Zdemontowana została też część konstrukcji żelbetowej. 
Nową, prawie półkilometrową, przeprawę pod każdym z dwóch równoległych mostów stworzą przęsła stalowe o długości 131 m i dalej żelbetowe. Cała konstrukcja obiektu oparta będzie na 29 odnowionych i wzmocnionych filarach. Ze względu na wymagania przeciwpowodziowe most będzie wyższy o 35 cm od poprzedniego. 
Po oddaniu do eksploatacji, pierwszego mostu przejmie on ruch pociągów. Modernizacja obejmie wówczas równoległy obiekt. 
Modernizacja mostów kosztuje ok. 41 mln zł. i zakończy się w 2014 r.
Bezpośrednim wykonawcą jest firma Intercor z Zawiercia.
Modernizacja linii kolejowej E 59  na odcinku Wrocław - granica województwa dolnośląskiego obejmuje poza odrzańskim mostem około 100 obiektów inżynieryjnych. Trwają prace przy konstrukcji mostu nad Widawą. Także na szlaku ze Żmigrodu do Korzeńska przebudowa obejmuje 5 mostów: nad rzeką Sąsiecznica, Kanałem Sowinia (Młynówka), rzeką Barycz, Kanałem Stawnik (Kokot) i nad rzeką Orlą.
Modernizowane są tory i podtorze, sieć trakcyjna oraz system sterowania ruchem kolejowym i system łączności. Przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i montaż urządzeń sygnalizacji przejazdowej zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. 
Po modernizacji linii E 59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Czas podróży z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego skróci się o 20 min. 
Linia E 59 to międzynarodowy ciąg transportowy z Malmö – Ystad do Wiednia, Budapesztu i Pragi. Najkrótsze i najdogodniejsze połączenie Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami. Objęta jest „Umową Europejską o Głównych Międzynarodowych Liniach Kolejowych” (AGC), stanowi fragment Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN). W Polsce łączy Szczecin, Poznań, Wrocław, Międzylesie.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E 59  na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zobacz fotogalerię


Informacje dla prasy:

Mirosław Siemieniec
PKP Polskie  Linie Kolejowe S.A.
e-mail: miroslaw.siemieniec@plk-sa.pl
tel.+48 22 473 30 02