Powrót

Większe bezpieczeństwo, lepsza komunikacja – nowe wiadukty usprawniły przejazdy na kolejowej trasie z Krakowa do Katowic

Tuż przed Świętami Wielkanocnymi pierwsi kierowcy przejechali nowym wiaduktem drogowym wybudowanym w Młoszowej. Obiekt zastąpił przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Szembeka. W ramach inwestycji, współfinansowanej przez lokalny samorząd, powstało również nowe rondo przy drodze krajowej nr 79 i kilkusetmetrowa droga prowadząca w głąb sąsiadującej z Trzebinią miejscowości. Obecnie wykonawcy realizują jeszcze prace wykończeniowe przy wiadukcie, a całość zadania gotowa będzie w połowie roku.

Kolejny wiadukt drogowy na trasie Kraków – Katowice wybudowaliśmy w miejscowości Pisary. Tu także w kwietniu ruch samochodowy został przeniesiony z przejazdu kolejowo-drogowego na skrzyżowanie bezkolizyjne. Nowy obiekt zapewnił sprawne połączenie miejscowości z drogą krajową nr 79. Dzięki niemu zwiększyło się bezpieczeństwo podróżnych w pociągach i kierowców. Wszystkie prace budowlane zakończą się tu w czerwcu. W tym samym miesiącu oddany do użytku zostanie nowy przystanek kolejowy, który powstaje w sąsiedztwie wiaduktu. Prace budowlane przy torach były planowane tak, by zminimalizować ich wpływ na ruch pociągów po ważnej, międzynarodowej trasie kolejowej. 

Mniej przejazdów, więcej bezpieczeństwa
Budowa nowych wiaduktów drogowych w Młoszowej i Pisarach to efekt starań PLK SA o zwiększenie bezpieczeństwa na szlaku łączącym Kraków z Katowicami. Do końca przyszłego roku planujemy likwidację wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych na odcinku Kraków Główny – Jaworzno Szczakowa. W czerwcu tego roku oddana do użytku będzie kładka w Rudawie i przejście podziemne przy przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik. W przygotowaniu jest budowa kolejnych wiaduktów drogowych w Niegoszowicach i Woli Filipowskiej. Likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych i zastąpienie ich rozwiązaniami bezkolizyjnym możliwe jest dzięki wsparciu Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. W poprzednich latach na trasie Kraków-Katowice zrealizowaliśmy inwestycje za przeszło 2 mld zł. Dzięki modernizacji torów i instalacji nowoczesnego systemu sterowania ruchem przyspieszyliśmy pociągi pasażerskie do 160 km/h. Umożliwiło to skrócenie podróży pomiędzy stolicami Śląska i Małopolski, a także stworzyło dogodne warunki do rozwoju kolei aglomeracyjnej.

Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 605 352 883