Powrót

Warszawa – Łódź Fabryczna dobra trasa z nowoczesnym dworcem

Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego 9 grudnia udzielił PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. pozwoleń na użytkowanie m.in. tunelu kolejowego, dworca Łódź Fabryczna wraz z podziemną stacją i niezbędną infrastrukturą kolejową. Tym samym multimodalny dworzec Łódź Fabryczna wraz z całą kompleksową infrastrukturą może być dopuszczony do eksploatacji i służyć łodzianom oraz podróżnym w sprawnej komunikacji miejskiej, regionalnej i dalekobieżnej.

– Łódź Fabryczna to wyjątkowa inwestycja i jestem bardzo zadowolony z efektu prac Dziękuję wszystkim, którzy mieli udział w tym ogromnym przedsięwzięciu, za zaangażowanie i pracę – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Podczas przejazdu i wizyty technicznej wykonawcy z firm TORPOL S.A. i Trakcja PRKiI S.A. prezentowali inwestycję. Grzegorz Grabowski, prezes firmy TORPOL S.A. powiedział, że dworzec jest wyposażony w najnowocześniejsze systemy i jest jednym z czterech największych dworców w Europie. Pełną funkcjonalność osiągnie, gdy powstanie tunel do Łodzi Kaliskiej.
- Dzis Łódź Fabryczna otwiera się dla podróżnych. Ale już w listopadzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na budowę tunelu łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Dopiero te dwie inwestycje pokażą możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego, na kolejowej mapie Polski – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dworzec Łódź Fabryczna w niedzielę 11 grudnia przyjmie pasażerów. Pierwszy pociąg PKP Intercity Reymont do Krakowa Głównego odjedzie z o godzinie 6.00.
Na nowej stacji zaplanowano kursowanie około 130 składów na dobę. Pasażerowie będą mogli korzystać z czterech wygodnych peronów, które umieszczone są 16 metrów pod ziemią. Do każdego z nich dociera światło słoneczne, dzięki szklanym panelom zamontowanym na dachu.

Łódź Fabryczna w liczbach:

• Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu ma powierzchnię ok. 65 tys. metrów kwadratowych, co jest odpowiednikiem 6 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.
• Budowa multimodalnego dworca Łódź Fabryczna to największa tego typu budowa w Polsce. Na jej potrzeby zaplanowano ok. 750 tys. m³ betonu – to trzy razy więcej niż np. przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie.
• Cały dworzec to trzy hale pokryte 10 000 szklanych i metalowych paneli. Dzięki przeszklonym dachom światło słoneczne dotrze na perony, znajdujące się 16,5 m pod ziemią.
• Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 metra pod ziemią, jest stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Inwestycja w tunelu i na dworcu obejmuje montaż 12,5 km torów.
• Grubość zewnętrznych ścian tunelu przekracza 1 m, natomiast płyty górnej sięga nawet 2,5 m.
• Na pierwszym poziomie, 8 metrów pod ziemią, jest dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami.
• Na dworcu znajduje się 37 tys. m2 podwieszanych sufitów, 4 tys. szklanych ścian oraz 340 km kabli, które odpowiadają za prawidłowe działanie wszystkich instalacji.
• Przewoźnicy na nowej podziemnej stacji Łódź Fabryczna wykonali już ponad 60 jazd testowych w dzień i w nocy.
• Szczegółowe kontrole przeszły systemy i ponad 150 urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
 T: +48 694 480 239
 T: + 48 22 473 30 02