Powrót

Wałbrzych – dwie zmodernizowane stacje i nowy przystanek

Na stacji w Świebodzicach będą zbudowane nowe, dłuższe (300 m) i wyższe perony, lepiej dostosowane do obsługi pociągów dalekobieżnych. Będą wyposażone w ławki i system oznakowania oraz rozkłady jazdy. Zostanie zachowany historyczny charakter wiaty, a nawierzchnia peronów będzie wykonana z kostki granitowej. Pociągi pojadą przez stację ok. 20 km szybciej, z prędkością 60 km/h (obecnie max. prędkość wynosi 40 km/h). Szybszy przejazd pociągów przez stację umożliwią nowe tory i sieć trakcyjna oraz rozjazdy. Wymiana urządzeń sterowania ruchem zwiększy poziom bezpieczeństwa. 

Na stacji Wałbrzych Szczawienko podróżni będą korzystać z przebudowanego, wyższego peronu. Zamontowane zostaną wiaty i ławki, nowe oświetlenie i nagłośnienie. Obiekt będzie dostosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności, a specjalne ścieżki naprowadzające ułatwią poruszanie się osobom niedowidzącym. Stacja będzie wyposażona w nowe urządzenia sterowania ruchem, które wspólnie z wymienioną siecią trakcyjną i zmodernizowanymi torami umożliwią jazdę pociągów z prędkością do 100 km/h. 

Modernizacją objętych zostanie również 8 obiektów inżynieryjnych – w tym  most i wiadukt (nad ul. Stacyjną). Konstrukcje budowli zostaną odnowione i wzmocnione. Efektem prac będzie dostosowanie wiaduktów do ruchu pociągów z większą prędkością oraz możliwość prowadzenia cięższych składów towarowych. Poprawi się też bezpieczeństwo na przejazdach drogowych. Na 5 skrzyżowaniach toru i drogi zostaną zamontowane nowe urządzenia zabezpieczające.

Wałbrzych Śródmieście będzie nowym punktem, usprawniającym połączenia aglomeracyjne w Wałbrzychu. Jego realizacja łączy się z miejską inwestycją, związaną z budową zintegrowanego centrum przesiadkowego. 

Przystanek byłby w odległości niespełna dwóch kilometrów od stacji Wałbrzych Miasto, w kierunku stacji Wałbrzych Fabryczny. Zaplanowana jest budowa dwóch 300 m peronów. Byłyby połączone przejściem podziemnym i wyposażone w wiaty, oświetlenie i system dynamicznej informacji podróżnych. Dostęp do peronów osobom o ograniczonej mobilności i podróżnym z cięższym bagażem ułatwiłyby windy. 

Modernizacja stacji i przystanków w regionie Wałbrzycha objęła dotychczas m.in. stację Wałbrzych Miasto oraz Boguszów Gorce, Marciszów. Dzięki modernizacji linii Wrocław - Wałbrzych – Jelenia Góra kolej staje się coraz atrakcyjniejszym środkiem transportu. Czas przejazdu ze stolicy Dolnego Śląska do Jeleniej Góry skrócił się do 1h 45 min.

Umowa dotycząca przebudowy stacji Wałbrzych Szczawienko i stacji Świebodzice oraz budowa zintegrowanego przystanku kolejowego Wałbrzych Śródmieście będzie realizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach”. Wartość zawartej  umowy – finansowanej ze środków budżetowych - wynosi 77,563 mln zł (netto). Realizacja zostanie ukończona w 2020 r. Wykonawcą jest konsorcjum: INFRAKOL sp. z .o.o. i Track Tec Construction sp. z o.o.


Kontakt dla mediów:

Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
694 480 239