Powrót

W Tarnobrzegu kolejarze z instruktorami nauki jazdy współpracują dla bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych

Warsztaty OSK w Tarnobrzegu Dyrektor Biura Bezpieczeństwa PLK udziela wywiadu fot. Mariusz Dyszlewski

Warsztaty eksperckie to jedno z działań kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”, których celem jest eliminowanie niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych.

Na spotkaniu z udziałem kolejowego eksperta przedstawiono zasady bezpieczeństwa na przejazdach. Przypominano o wykorzystywaniu informacji z Żółtej Naklejki PLK – dodatkowego oznaczenia przejazdów. Był czas na pytania i wyjaśnienia. Każdy uczestnik warsztatów otrzymał materiały dydaktyczne, pomocne w szkoleniu przyszłych kierowców.

Wiedza i zaangażowanie instruktorów szkół nauki jazdy istotnie wpływają na poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Dlatego konsekwentnie prowadzimy warsztaty i rozmawiamy o bezpieczeństwie. Instruktorzy są Ambasadorami Bezpieczeństwa. Uczą przyszłych kierowców odpowiedzialnych zachowań. Chcemy, aby każdy - kto uzyskuje prawo jazdy - miał wszechstronną wiedzę o bezpiecznym zachowaniu na przejazdach kolejowo-drogowych – mówi Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na terenie województwa podkarpackiego jest 376 przejazdów kolejowo-drogowych i bezpiecznych przejść dla pieszych na poziomie szyn. To ok. 4% wszystkich przejazdów w kraju. Każdy z tych obiektów jest zabezpieczony zgodnie z obowiązującymi przepisami i przy właściwym zachowaniu kierowców oraz pieszych gwarantuje bezpieczne przekraczanie torów.

99% zdarzeń na przejazdach powstaje w wyniku nieostrożnego zachowania kierowców. Ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł, wjeżdżanie pod opadające rogatki i omijanie slalomem zamkniętych półrogatek, to najczęstsze przyczyny tragedii.

W pierwszych czterech miesiącach 2022 r. na przejazdach i przejściach w poziomie szyn doszło do 53 wypadków i kolizji, w których zginęło 12 osób, a 10 zostało ciężko rannych.

Głos rozsądku Ambasadorów Bezpieczeństwa

Pośpiech, nieuwaga i brawura zbyt często skłaniają do nierozważnych zachowań. „Posłuchaj głosu rozsądku, nie ryzykuj, przekraczając tory kolejowe!” – to przesłanie może ocalić zdrowie i życie dziesiątek osób. Głos rozsądku Ambasadorek i Ambasadorów Bezpieczeństwa, przypominający o właściwym zachowaniu, wpływa na nasze decyzje.

Ambasadorki i Ambasadorzy Bezpieczeństwa uczą rodziny, znajomych, uczniów zasad bezpieczeństwa na torach i zachęcają do rozważnego zachowania na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych. Ambasadorką lub Ambasadorem Bezpieczeństwa może zostać każdy. Wystarczy znać i promować zasady bezpiecznego zachowania na terenach kolejowych oraz dbać o ich stosowanie.

#ŻółtaNaklejkaPLK, czyli liczymy sekundy ratujące życie

Od 2018 roku każdy przejazd w Polsce, zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jest dodatkowo oznakowany. Od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się żółte naklejki posiadające trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego składający się z dziewięciu cyfr, numer alarmowy 112 i numer awaryjny.

Kiedy skorzystać z Żółtych Naklejek PLK? Jeśli samochód zostanie unieruchomiony między rogatkami w wyniku usterki pojazdu, kiedy już doszło do wypadku i musimy ratować czyjeś życie lub kiedy widzimy na torach przeszkodę, powinniśmy zadzwonić pod numer alarmowy 112. Numer awaryjny wybieramy, jeśli zauważymy usterkę techniczną, np. wyłamaną rogatkę, uszkodzone oznakowanie lub sygnalizator świetlny. Zgłaszając zagrożenie, podajemy indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, umieszczony na żółtej naklejce, co pozwoli na precyzyjną identyfikację lokalizacji i znacznie ułatwi służbom kolejne działania.

W sytuacji zagrożenia skorzystanie z Żółtej Naklejki PLK pozwala uniknąć najgorszego scenariusza i uratować życie. Tylko w 2021 roku w 150 przypadkach, dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu, wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc, a w 417 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, żeby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i korzystającym z przejazdów.

Logo kampanii społecznej Bezpieczny Przejazd

Więcej informacji na temat kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd” oraz realizowanych w jej ramach działań można znaleźć na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl

Kontakt dla mediów:
Dorota Szalacha
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 153