PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczęły modernizację linii kolejowej łączącej Warszawę i Łódź w 2006 roku. Pierwszy etap modernizacji zakończył się dwa lata później. W 2010 roku spółka podpisała kontrakt na kolejne trzy etapy robót na odcinku Skierniewice (Miedniewice) – Warszawa Zachodnia. Umowa przewiduje również budowę nastawni zdalnego sterowania ruchem kolejowym - LCS w Grodzisku Mazowieckim oraz montaż urządzeń Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym - ERMTS/ETCS.
W ramach modernizacji planowane jest dostosowanie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, dzięki czemu czas przejazdu ze stolicy do Skierniewic skróci się z 41 min do 30 min. Prędkość pociągów towarowych natomiast do 120 km/h. W ramach prac zlikwidowane zostaną wszystkie przejazdy jednopoziomowe przez torowiska na odcinku Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki – Jaktorów. Wybudowane zostaną trzy skrzyżowania dwupoziomowe. Ma to na celu zwiększenie bezpieczeństwa. Liczba skrzyżowań jednopoziomowych na trasie zmniejszy się z 23 do 14.
Plan robót zakłada przebudowę przystanków. Zamiast peronów wyspowych usytuowanych miedzy torami powstaną nowe perony po obu stronach torów. Celem realizacji modernizacji linii jest skrócenie czasu podróży oraz zwiększenie przepustowości i podwyższenie bezpieczeństwa. Skrócenie czasu przejazdu na odcinku Warszawa Zachodnia – Miedniewice (Skierniewice) będzie zależało od typu pociągu. Dziś można określić, że nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne jakich używają np. Koleje Mazowieckie albo PKP Intercity pokonają tę trasę, z jednym przystankiem w Grodzisku Mazowieckim, w 13 minut krócej niż dotychczas. Długotrwałym efektem przeprowadzonej modernizacji będzie podniesienie konkurencyjności regionów warszawskiego i łódzkiego, przy jednoczesnej poprawie stanu ochrony środowiska oraz zintegrowanie sytemu transportowego poprzez wzmocnienie roli transportu kolejowego względem transportu kołowego. Koszt całkowity projektu wyniesie 1 mld 815 mln zł netto. Zakończenie prac przewidziano na rok 2014. Podstawowe cele projektu „Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, Etap II, lot A, odcinek Warszawa Zachodnia – Skierniewice”:
skrócenie czasu przejazdu najszybszego pociągu na modernizowanym odcinku z 41 min do 30 min.
zmniejszenie liczby skrzyżowań i przejść w jednym poziomie z 23 do 14
modernizacja wszystkich elementów infrastruktury kolejowej na trasie Warszawa Zachodnia – Miedniewice (długość - ok. 57 km),
podwyższenie maksymalnej prędkości jazdy pociągów pasażerskich do 160 km/h, pociągów towarowych do 120 km/h,
podniesienie komfortu podróży,
podniesienie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych,
poprawa stanu środowiska,
podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej terenów przyległych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Maciej Dutkiewicz
rzecznik prasowy
Centrum Realizacji Inwestycji
tel. + 48 47 321 47
Galeria
Informacja o plikach cookie
Ta strona używa plików cookies. Mają one dwie funkcje: zapewniają podstawową funkcjonalność tej witryny oraz pozwalają nam ulepszać nasze treści, zapisując i analizując zanonimizowane dane użytkownika. W dowolnym momencie możesz zmienić swoją zgodę na używanie tych plików. Więcej informacji na temat plików cookie oraz przetwarzaniu danych osobowych można znaleźć w naszej Polityce prywatności.