Powrót

Kolej w Katowicach zmienia się nie do poznania. Codziennie 1000 pracowników na budowie

Stacja Katowice, na zdjęciu widać przebudowany peron i podróżnych oczekujących na pociąg, fot. Łukasz Hachuła

Przy stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje całkiem nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi o łącznej długości 435 m. Zakończyliśmy montaż trzech konstrukcji, stawiamy dwie kolejne, a na trzech pozostałych budujemy podpory. Na nowych obiektach ułożymy cztery tory, a pozostałe tory poprowadzimy „dołem”. Nowobudowane wiadukty będą miały od 30 do prawie 90 m długości i zostaną przystosowane do wszystkich pociągów, pasażerskich i towarowych. Posłużą do obsługi tras w kierunku zachodnim - w stronę Gliwic, Opola, Wrocławia oraz południowym - na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy kraju. Budowa przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy, co zwiększy przepustowość stacji Katowice, czyli więcej pociągów będzie mogło wyjechać na tory. Wszystkie obiekty powstaną w pierwszej połowie 2026 r. i sukcesywnie będziemy je udostępniali do ruchu kolejowego. Jeszcze w tym roku pociągi ruszą nowym torem w kierunku Załęża, przejeżdżając pod wznoszonymi wiaduktami, które będzie można wtedy zobaczyć z zupełnie nowej perspektywy – od spodu.

Roboty na linii kolejowej Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice prowadzimy przy utrzymanym ruchu kolejowym. Zwiększyliśmy liczbę pracowników, którzy każdego dnia są zaangażowani w przebudowę Katowic – to obecnie 1000 osób (w maju średnio na dobę pracowało 600 osób). Do pracy na katowickim węźle kolejowym wyjechało już 540 maszyn.

W Katowicach powstają nowe perony, tory i obiekty inżynieryjne

Na całym odcinku od Szopienic do Piotrowic wybudujemy łącznie 100 km nowych torów (w tym 321 rozjazdów). Ułożone w jednej linii połączyłyby Katowice z Ostrawą albo Opolem!

Zaawansowane prace realizujemy na stacji Katowice Ligota. Budujemy tam nowy układ torowy z peronami nr 2 i 3. Powstają przejścia podziemne dla pieszych, wiadukt kolejowy na ul. Kłodnickiej i most nad rzeką Kłodnicą. Po nowych torach pociągi pojadą w I kwartale 2026 r., a wtedy prace przeniosą się na obecnie eksploatowane części stacji. Na odcinku linii kolejowej od Ligoty do stacji Katowice prowadzimy roboty przy budowie układu 4-torowego wraz z przystankiem Katowice ASP.

W centrum miasta powstaje wiadukt kolejowy nad ul. Mikołowską. W tym roku pociągi w kierunku Załęża i Chorzowa pojadą po nowo wybudowanej konstrukcji, a prace będą kontynuowane przy sąsiednich częściach obiektu.

Peron nr 1 na stacji Katowice został przebudowany i jest dostępny dla podróżnych – działa dotychczasowa platforma przyschodowa dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W środkowym tunelu są również schody ruchome. Nowa nawierzchnia z wypukłą fakturą umożliwia korzystanie ze stacji osobom słabowidzącym i niewidomym. Na peronie są ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco oraz osłony chroniące przed wiatrem. Budowane są dwie windy, w tym jedna większa, umożliwiająca przewóz rowerów. Uruchomienie wind na peronie 1 planowane jest na listopad br. Stacja będzie wyposażona w nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej z wyświetlaczami i infokioskami oraz nowym nagłośnieniem. Obecnie prace realizujemy na peronie nr 2, który zostanie udostępniony podróżnym w I kwartale 2026 r.  

Na odcinku od Katowic do Zawodzia i Szopienic budowane są nowe przystanki kolejowe Katowice Akademia i Katowice Uniwersytet. Jest już nowy tor w kierunku Mysłowic i połowa peronu nr 2 na stacji w Zawodziu. Zakończenie prac i udostępnienie całego obiektu podróżnym planujemy do końca tego roku.

Realizujemy wielką inwestycję na linii Będzin – Katowice Piotrowice

W efekcie prac na katowickim węźle kolejowym podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów oraz sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację kolejową. Głównym założeniem zadania jest dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim, co poprawi przepustowość, usprawni ruch kolejowy i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów. Prace prowadzimy przy utrzymanym ruchu kolejowym, a ich tempo na odcinku od Szopienic do Piotrowic, jest utrzymane.

W sumie na terenie Katowic wybudujemy nowe przystanki kolejowe: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja stacji: Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz przystanków Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów. Na wszystkich przebudowana zostanie infrastruktura, a w Katowicach Ligocie i Katowicach Szopienicach Południowych dobudujemy po jednym dodatkowym peronie. W zakres zadania wchodzi 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów.

W ramach prac przewiduje się budowę nowoczesnego centrum sterowania ruchem w Katowicach, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na linii od Sosnowca do Tychów. Prace prowadzone są w sercu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przy zachowaniu ruchu pieszego, samochodowego i kolejowego.

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, której wartość to ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest w 2028 r. Postęp prac można śledzić na profilu na Facebooku: www.facebook.com/slaskienatorach oraz na stronie internetowej dedykowanej inwestycji - www.slaskienatorach.pl.

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Głowacka
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 697 044 571