Powrót

Największa inwestycja PLK SA na południu kraju kołem zamachowym polskiej kolei

Plac budowy w miejscu drążenia tunelu kolejowego pod Pisarzową, widok z lotu ptaka, fot. Piotr Hamarnik

Pomiędzy Nowym Sączem a Limanową budujemy szybkie połączenie kolejowe, które ułatwi komunikację i skróci podróże pomiędzy tymi miejscowościami. Tory dostosowane do prędkości 160 km/h powstają w trudnym, podgórskim terenie. Największym obiektem realizowanym na tym odcinku jest niemal 4-kilometrowy tunel, który połączy Męcinę z Mordarką. W czerwcu zaczęła drążyć go tarcza TBM „Jadwiga”. Maszyna ma średnicę prawie 11 metrów i waży przeszło 2,5 tysiąca ton. Ściany tunelu układa na bieżąco, po wydrążeniu kolejnych metrów. Obok budowany jest tunel ewakuacyjny, który wykonuje mniejsza tarcza o imieniu Kinga. Do dziś zrealizowała niemal 900 metrów podziemnej budowli, a dystans ten rośnie każdego dnia. Prace przy obu obiektach zaplanowano na około 10 miesięcy.

Zaawansowane prace budowlane toczą się również na innych odcinkach realizowanej inwestycji. W Męcinie rośnie nowa stacja kolejowa, a w Mordarce, po drugiej stronie tuneli, nowy przystanek. W Chomranicach istniejący peron jest przebudowywany, a obok powstaje nowe skrzyżowanie bezkolizyjne. Dużo dzieje się również w Rabce-Zdroju i Nowym Sączu. W tych miejscowościach prace budowlane przy modernizacji linii kolejowej nr 104 rozpoczęły się w pierwszej kolejności. W Rabce ruszyła ostatnia faza inwestycji. Układane są tory, a wykonawcy przygotowują się do zawieszenia sieci trakcyjnej. Pociągi ponownie dojadą do małopolskiego uzdrowiska już za kilka tygodni. W Nowym Sączu w lipcu oddano do użytku nowe bezkolizyjne skrzyżowanie na ul. Krakowskiej, a prace przy innych obiektach inżynieryjnych są na końcowym etapie zaawansowania. Zadanie zakończy się tam już za kilka miesięcy, na początku 2026 roku. Szeroki zakres inwestycji widać również w Limanowej, gdzie postępują prace przy modernizacji stacji kolejowej i budowie torów w nowym śladzie.
Obecnie prace budowlane w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” realizowane są na czterech odcinkach. Na cztery kolejne fragmenty: Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów PLK SA prowadzą postępowania przetargowe. Pozostałe przetargi dla tej inwestycji będą ogłoszone do końca tego roku.
Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl

Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 605 352 883