Powrót

Bezpieczniej na styku drogi i torów w Żorach. Powstanie długo wyczekiwany wiadukt

Przejazd kolejowo-drogowy w Żorach, w tle samochody na jezdni, widoczna ścieżka rowerowa, fot. Grzegorz Michniewski

Inwestycja realizowana na linii kolejowej Pszczyna – Żory zostanie rozszerzona o długo wyczekiwany wiadukt drogowy w Żorach. Podpisaliśmy umowę o wartości ponad 55 mln zł na budowę skrzyżowania bezkolizyjnego. Dzięki przedsięwzięciu wzrośnie bezpieczeństwo podróży koleją, usprawni się komunikacja w mieście i skróci czas przejazdu na drugą stronę torów bez oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami. Wiadukt zastąpi przejazd w poziomie szyn przy ul. Dworcowej, na liniach kolejowych Żory – Strumień oraz Żory – Pszczyna. Obiekt będzie dostosowany także do ruchu pieszych i rowerzystów. Zadanie zrealizuje firma Budimex w ramach już prowadzonej inwestycji na linii Pszczyna – Żory.

Wiadukt powstanie w ramach przebudowy linii kolejowej na odcinku Pszczyna - Żory

Inwestycja na linii kolejowej Pszczyna – Żory jest realizowana w formule „projektuj i buduj”. Prace budowlane rozpoczęliśmy we wrześniu 2024 r. W pierwszym etapie wykonawca zdemontował tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i perony. Obecnie prowadzimy prace na obiektach inżynieryjnych, wzmacniamy podtorze pod ułożenie nowych szyn i podkładów, a także przebudowujemy pierwszy z peronów na przystanku Suszec Kopalnia.

Efektem inwestycji będzie lepszy dostęp do pociągów na jednotorowej linii kolejowej Pszczyna – Żory i dalej w stronę Rybnika i granicy z Czechami oraz w kierunku Czechowic-Dziedzic, Bielska-Białej i w Beskidy. Nowe, wyższe perony ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów, co pozwoli na wygodniejsze podróże ze stacji Suszec i Radostowice oraz przystanków Suszec Rudziczka, Suszec Kopalnia, Pszczyna Czarków. Obiekty zostaną wyposażone w wiaty, ławki i nowe oświetlenie. Pochylnie i ścieżki naprowadzające umożliwią dostęp osobom z ograniczoną możliwością poruszania się. Orientację w podróży ułatwią nagłośnienie, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy.

Wymiana ok. 18 km torów i sieci trakcyjnej zapewni szybsze przejazdy pociągów. Prędkość zostanie podniesiona do 160 km/h dla składów pasażerskich i do 100 km/h dla towarowych. Skróci się czas przejazdu między Pszczyną a Żorami. Na zwiększenie bezpieczeństwa wpłynie przebudowa 54 obiektów inżynieryjnych (mostów i przepustów) oraz 16 przejazdów kolejowo-drogowych.

Zakończenie inwestycji na linii kolejowej Pszczyna – Żory planowane jest w III kwartale 2026 r. Jej wartość to łącznie 360 mln zł netto. Finansowanie pochodzi ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Głowacka
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 697 044 571