Powrót

Szybsza podróż, wygodniejsza obsługa na śląskich torach

Już zmienił się wygląd peronu wyspowego na stacji Zabrze. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły modernizację obiektu wraz z rewitalizacją przyległych torów. Jest wygodniej dla podróżnych przyjeżdżających z m.in. z Katowic lub Gliwice. Obecnie peron posiada nową nawierzchnię z pasem ostrzegawczym, wyczuwalnym dla osób niewidomych i słabowidzących. W ramach współpracy z Urzędem Miasta, PLK zamontowała przy schodach wejściowych na peron przychodową platformę dźwigową dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Lepsze warunki oczekiwania na pociąg zapewnia wyremontowana wiata z ławkami oraz nowe oświetlenie. Podróż ułatwia również nowy system nagłośnieniowy i tablice informacyjne. 

W ramach prac, wykonano również odwodnienie torów i peronu oraz wybudowano nowy dogodny wjazd na peron dla samochodów uprzywilejowanych. Zmiany na zabrzańskim peronie kosztowały ok. 1,9 mln zł netto. Zostały sfinansowane ze środków budżetowych w ramach zadania inwestycyjnego .„Rewitalizacja linii kolejowych nr 134, 137 i 138 na odcinku Gliwice Łabędy – Katowice – Sosnowiec Jęzor”.

W tym zadaniu wykonano również prace na odcinkach linii Chorzów Batory – Ruda Śląska Chebzie oraz Zabrze – Gliwice  w zakresie torowym, regulacji sieci trakcyjnej, wymiany urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Efektem tej rewitalizacji  jest podniesienie prędkości konstrukcyjnej na w/w odcinkach z 50 km/h do 100 km/h i lepsza przepustowość oraz wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Dla podróżnych oznacza to skrócenie czasu jazdy o około 8 minut dla pociągów pasażerskich oraz o około 12 min dla pociągów IC i Inter Regio na szlaku Katowice – Gliwice.

Na Śląsku zgodnie z planem trwają też prace na trasie Zawiercie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa. W grudniu został oddany do ruchu kolejny odcinek linii nr 160 tj. szlak Łazy – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Rewitalizacja podwyższy stan techniczny całej trasy. Możliwe będzie przywrócenie maksymalnej prędkości  jazdy na tej linii dla pociągów pasażerskich do 120 kilometrów na godzinę, a towarowych – do 100 kilometrów na godzinę. Inwestycja skróci połączenie między województwem śląskim a centralną i północną Polską. Zakończenie rewitalizacji tej trasy w ramach projektu POIiŚ 7.1–69 Poprawa jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 1, 133, 160, 186 na odcinku Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Jaworzno Szczakowa przewidziane jest na wiosnę 2015 roku. Wartość inwestycji wynosi 365,6 milionów złotych, z czego większość finansowana będzie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. 

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 662114900