Specjalistyczny sprzęt usprawni przewozy na magistrali Śląsk – Bałtyk

Linia kolejowa nr 131 ma duże znaczenie dla krajowego oraz międzynarodowego transportu towarowego. Trasa, która przebiega przez woj. łódzkie, łączy Górnośląski i Częstochowski Okręg Przemysłowy oraz Rybnicki Okręg Węglowy z węzłem kolejowym w Tczewie, a dalej z portami w Gdańsku i Gdyni. Znajduje się w ważnym korytarzu europejskiej sieci TEN-T Bałtyk – Adriatyk.
Na odcinkach Zduńska Wola Karsznice – Poddębice oraz Karczyn – Inowrocław Rąbinek od października rewitalizujemy tor nr 2. W listopadzie do robót przystąpiła nowoczesna oczyszczarka tłucznia. Ekonomiczny i wydajny sprzęt zapewnia wysoką jakość i szybkość wykonywanych prac.
Prace, w ograniczonym zakresie, obejmą również cztery przyległe łącznice w okolicach Zduńskiej Woli i Inowrocławiu. W sumie roboty obejmą ponad 50 km, na których wymienimy szyny, podkłady i elementy sieci trakcyjnej, oczyścimy podsypkę oraz wzmocnimy podtorza w wybranych lokalizacjach. Na stacjach Otok, Karczyn, Inowrocław Rąbinek i Inowrocław wyremontujemy pojedyncze rozjazdy. Dodatkowo w Otoku i Karczynie zamontujemy elektryczne ogrzewanie rozjazdów, które zapobiegnie oblodzeniu i zaśnieżeniu tego elementu toru. Ponadto, wzmocnione zostaną 4 obiekty inżynieryjne (most, przepusty). Poprawi się też bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego na 5 przejazdach kolejowo-drogowych.
Realizacja przedsięwzięcia skróci czas transportu towarów między Zduńską Wolą Karsznicami a Inowrocławiem Rąbinkiem o około 20 minut. Zwiększy się przepustowość linii kolejowej, a tym samym częstotliwość i punktualność połączeń. Wzrośnie efektywność i dostępność transportu kolejowego.
Inwestycja jest realizowana w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tczew na odcinku Zduńska Wola Karsznice – Inowrocław Rąbinek”, będącego częścią większego zdania pn. „Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E 65”.
Prace rozpoczęły się w październiku 2025 r. Ich zakończenie nastąpi w maju 2026 r.
Zadanie realizują firmy PPMT Sp. z o.o. oraz ZRK–DOM w Poznaniu Sp. z o.o.
Wartość kontraktu współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności wynosi 175,3 mln zł netto (215 718 037,10 mln zł brutto).
W ubiegłym latach prace na linii nr 131 objęły odcinek Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. W tym roku zakończy się modernizacja fragmentu linii 131 Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Odcinki od Inowrocławia do Tczewa są w trakcie projektowania.




