Powrót

Śląskie. Wiadukty i przejścia pod torami zwiększają bezpieczeństwo pieszych i kierowców

Dąbrowa Górnicza, po wiadukcie kolejowym jedzie pociąg, pod obiektem samochody, widok z lotu ptaka, fot. Grzegorz Biega

Dla PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. priorytetem jest bezpieczeństwo. PLK SA zwiększają poziom bezpieczeństwa poprzez budowę nowych, bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z torami. W województwie śląskim powstaje 8 wiaduktów i 3 przejścia dla pieszych pod torami.

W Dąbrowie Górniczej pociągi jeżdżą po nowym wiadukcie kolejowym, który zastąpił skrzyżowanie w poziomie szyn i zapewnił sprawne przejazdy kolejowe oraz bezpieczną komunikację drogową. Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej korzystają też z wybudowanego przejścia pod torami przy ul. Konopnickiej. Dzięki inwestycji przekraczanie torów jest bezpieczniejsze i wygodniejsze. Pieszo-rowerowy trakt powstał w miejscu przejazdu i łączy przylegające do linii części miasta. W Dąbrowie Górniczej Gołonóg wybudowano nowy wiadukt kolejowy, pod którym będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik. Te prace zakończą się w czerwcu 2023 r. Nowe przejście podziemne w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce zwiększy poziom bezpieczeństwa, połączy dwie strony miasta, ułatwi dostęp do peronów i komunikację pieszym, osobom o ograniczonej możliwości poruszania się i rowerzystom. PLK SA prowadzą prace budowlane w Strzemieszycach, które zakończą się w IV kwartale br. Wartość prac przy 4 obiektach na terenie Dąbrowy Górniczej to ponad 23 mln zł.

Konstrukcja wiaduktu drogowego w Jaworznie jest już zbudowana nad linią kolejową Katowice – Kraków nad przystankiem Jaworzno Ciężkowice. 70-metrowy obiekt z chodnikami i wydzielonymi ścieżkami rowerowymi zastąpi przejazd w ciągu ul. Ciężkowickiej. Nowy obiekt zwiększy bezpieczeństwo, usprawni komunikację drogową i skróci czas przejazdu na drugą stronę miasta. Poprawiona zostanie dostępność do kolei. Wartość prac to ponad 54 mln zł. Projekt jest dofinansowany w ramach unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę” i powstaje we współpracy z miastem Jaworzno. Przewidywany termin oddania wiaduktu do użytkowania to połowa 2023 r.

Postępuje budowa wiaduktu drogowego, który zwiększy bezpieczeństwo komunikacyjne w Myszkowie nad linią kolejową Częstochowa - Zawiercie. Sprawniejsza będzie komunikacja na ruchliwej drodze łączącej Żarki i Koziegłowy. Zadanie realizowane jest przez PLK SA i Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Wartość inwestycji to ponad 17 mln zł netto, w tym udział PLK to 4,8 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace zaplanowano do końca 2023 r.

W ramach zadania „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” realizowanego przez PLK SA powstał nowy wiadukt kolejowy nad autostradą A1. Pociągi jeżdżą też po nowym wiadukcie w Pyrzowicach nad drogą DW 913. Pod obiektem powstaje droga i chodnik, które planowane są do udostępnienia w połowie roku. Wartość dwóch wiaduktów to prawie 9 mln zł. Projekt jest współfinansowany z funduszy unijnych.

Prace realizowane są też na linii kolejowej między Chorzowem, Bytomiem i Nakłem Śl. Efektem będzie większy dostęp do kolei w regionie, sprawniejsze podróże i przewóz towarów ze Śląska w stronę portów. Zadanie obejmuje budowę nowych wiaduktów w Radzionkowie oraz w Chorzowie przy ul. Głogowskiej i nowym przystanku Chorzów Uniwersytet. Dla pieszych będzie bezpieczne przejście pod torami w ciągu ul. Strzelców Bytomskich. Projekt jest dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość nowych obiektów to ok. 20 mln zł.

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Głowacka
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 697 044 571