Powrót

Rozwija się kolej aglomeracyjna wokół Rzeszowa

Pociąg PKA stoi przy peronie na stacji Rzeszów Główny, fot. Kamil Mergel

Na trasie z Rzeszowa do Strzyżowa nad Wisłokiem podróżni zyskają 5 dodatkowych przystanków: Rzeszów Galeria, Rzeszów Osiedle Dąbrowskiego, Boguchwała, Lutoryż, Żarnowa. Dwa przystanki będą przebudowane: Glinik Charzewski i Strzyżów. Nowe obiekty zapewnią mieszkańcom łatwiejszy dostęp do kolei.

Na przystankach zaplanowano wyższe perony ułatwiające wsiadanie do pociągu. Udogodnieniem dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się będą pochylnie i oznakowanie z systemem ścieżek naprowadzających dla osób niewidomych i słabo widzących. Zamontowane będą wiaty, ławki. Dobrą orientację w podróży zapewni czytelne oznakowanie i tablice informacyjne.

Dwie mijanki na jednotorowej linii Rzeszów - Strzyżów nad Wisłokiem w miejscowościach Lutoryż oraz Glinik Charzewski umożliwią sprawniejszy ruch pociągów i możliwość organizacji większej liczby połączeń. Nowe rozwiązania zapewnią kursowanie pociągów aglomeracyjnych w szczycie komunikacyjnym co 30 minut i co 60 min. poza szczytem. Obsługę podróżnych ułatwi dodatkowy peron dla połączeń aglomeracyjnych na stacji Strzyżów nad Wisłokiem.

W lutym rozpoczyna się przebudowa linii. Gromadzone są materiały. W rejonie mijanki Lutoryż wykonawca przygotowuje teren. Po rozbiórce szyn i podkładów zbudowany zostanie nowy tor.

Zakres prac na jednotorowej linii wymaga zmian w organizacji ruchu pociągów. Informacje o zmianach uwzględnione zostały z wyprzedzeniem w rozkładzie jazdy. Od 5 lutego dla pociągów Polregio przewidziano zastępczą komunikację autobusową na odcinku Rzeszów Główny – Strzyżów nad Wisłokiem. Zmianę wprowadzono do października. Szczegółowe informacje są na portalu pasażera. Zakończenie prac na trasie Rzeszów Główny – Strzyżów nad Wisłokiem planowane jest w IV kwartale 2022 r.

14 nowych przystanków dla aglomeracji rzeszowskiej

Oprócz pięciu nowych przystanków na linii Rzeszów Główny – Strzyżów, dostępność komunikacyjną zwiększą nowe obiekty również na innych trasach, z których korzysta PKA. Na linii z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska, oprócz Rzeszowa Wschodniego i Rzeszowa Dworzysko, będą przystanki Rzeszów Północny oraz Sędziszów Małopolski Wschodni. W stronę Kolbuszowej powstaną Rzeszów Północny, Głogów Małopolski Niwa oraz Kolbuszowa Górna.

PLK wybudują blisko 5 km połączenie Rzeszowa z nową stacją Port Lotniczy Rzeszów. Na trasie będzie przystanek Park technologiczny.

Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej, to zadanie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za blisko 300 mln zł netto, które jest częścią szerszego projektu, realizowanego przez Województwo Podkarpackie pn. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA. Współfinansowanie jest ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie unijne wynosi 209,6 mln zł. Zakończenie prac planowane jest w trzecim kwartale 2023 r.

Celem przedsięwzięcia jest zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na trasach: Rzeszów Główny – Strzyżów n/Wisłokiem; Rzeszów Główny – Dębica i Rzeszów Główny – Przeworsk; Rzeszów Główny – Kolbuszowa oraz Rzeszów Główny – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka.


Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kontakt dla mediów:
Dorota Szalacha
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 153