Powrót

Rowerzyści i piesi obok pociągów – za rok nowy most przez Wisłę w Krakowie

Wizualizacja części pieszo-rowerowej mostu kolejowego nad Wisłą w Krakowie, proj. BBF Sp z o.o. oraz E&C Sp. z o.o.

Nowe kolejowe mosty w Krakowie to lepsze możliwości podróży w regionie dzięki rozdzieleniu kolejowego ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego. Jeden z trzech nowych mostów zapewni przejazd pociągów i trasę dla pieszych i rowerzystów. Kończy się projektowanie przeprawy. Uzyskana jest już część pozwoleń budowlanych. Za kilka tygodni ruszy montaż konstrukcji obiektu. Planuje się, że most będzie gotowy w II połowie 2022 r.

Ważnym elementem rządowej strategii rozwoju kolei jest rozwój połączeń aglomeracyjnych. W Krakowie toczą się wielkie inwestycje, dzięki którym mieszkańcy będą chętniej korzystać z transportu zbiorowego. To dobra wiadomość dla osób żyjących w mieście i dobra wiadomość dla środowiska – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dzięki budowie mostu w centrum Krakowa powstanie ważna trasa dla komunikacji rowerowej. Rowerzyści będą mieli do dyspozycji nową drogę o szerokości 3 metrów. Najazdy zlokalizowane będą przy ul. Halickiej i ul. Kącik. Obok znajdzie się miejsce na 2 metrowy chodnik dla pieszych. Dzięki niemu, będzie można dostać się do przystanku Kraków Zabłocie z ulic położonych po drugiej stronie Wisły. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się będą korzystały z mostu dzięki rampom i podjazdom.

Przy realizacji inwestycji szukamy korzystnych rozwiązań, aby zapewnić mieszkańcom większą dostępność do kolei, oraz ułatwić komunikację w aglomeracjach. Budowa kładki pieszo-rowerowej przy moście kolejowym nad Wisłą w Krakowie pokazuje, że projekt ważny dla podróży pociągiem przyczyni się także do poprawy komunikacji miejskiej – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PLK zaplanowały trzy nowe mosty kolejowe nad Wisłą. Od 2020 r. roku po pierwszym z nich kursują pociągi. Obok postępuje budowa dwóch kolejnych przepraw. Środkowa będzie gotowa na przełomie tego i przyszłego roku. Znajdą się na niej dwa tory kolejowe, przeznaczone dla pociągów dalekobieżnych. Trzeci most będzie kolejowy i pieszo-rowerowy.

Budowa trasy pieszo-rowerowej to wspólna inicjatywa PLK i władz miasta Krakowa, które współfinansują tę inwestycję. To kluczowy element większego ciągu komunikacyjnego, który połączy, wzdłuż linii kolejowej, ul. Wielicką z ul. Kopernika.

Lepsza komunikacja lokalna i międzynarodowa

Budowa mostów kolejowych w Krakowie mieści się w zakresie projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. To inwestycja za przeszło 1 mld zł, współfinansowana z instrumentu CEF „Łącząc Europę, która zapewni sprawny przejazd pociągów „krakowskim” odcinkiem międzynarodowej trasy E30 łączącej m.in. Przemyśl – Kraków – Wrocław – Zgorzelec. Nowy przystanek Kraków Grzegórzki zwiększy dostęp do kolei, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.

Więcej o projekcie: krakow-rudzice.pl.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 605 352 883