Powrót

Rail Baltica w Ełku – kolej nowych możliwości [FOTOGALERIA]

Przystanek Ełk Szyba Wschód - pasażerowie przy pociągu, fot. Szymon Grochowski PKP Polskie Linie Kolejowe SA

W Ełku zmienia się stacja pasażerska oraz towarowa. Wykonawca ułożył kilkanaście kilometrów torów. Tysiące ton materiałów i stali wykorzystano do budowy nowych obiektów (70 tys. ton tłucznia, 2,5 tys. ton stali szynowej i zbrojeniowej). Przebudowywane są perony, tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Roboty zaplanowano do końca 2023 r.

Na stacji Ełk wykonawca kończy budowę peronu nr 3. Jest już nowa nawierzchnia i zadaszenie. Montowane będą tablice informacyjne i ławki oraz energooszczędne oświetlenie LED. Obok miejsca prac, aby ułatwić komunikację przez teren stacji, w ograniczonym zakresie udostępniono przejście podziemne. Po wykończeniu tunel zapewni wygodny dostęp do nowych peronów oraz przejście między dwoma częściami miasta. Windy i specjalne oznaczenia ułatwią komunikację osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.

Podróżni na przystanku Ełk Szyba Wschód wsiadają do pociągów z nowego peronu. Wykonawca przystąpił do robót po przeciwnej stronie torów. Na czas powadzenia prac budowlanych dostęp do nowego peronu zapewnia tymczasowy przejazd i przejście w poziomie szyn.

Wiadukty zwiększą bezpieczeństwo

Postępują prace na budowach dwupoziomowych skrzyżowań dróg z torami. Bezkolizyjne przeprawy zwiększą poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i samochodowego. Wszystkie obiekty budowane są etapami, tak aby możliwe było kursowanie pociągów.

Na półmetku jest budowa wiaduktu kolejowego nad ul. Kolejową, który zastąpi przejazd w poziomie szyn. Ułożono już nowy tor, po którym kursują pociągi, a wykonawca rozpoczął prace przy budowie drugiej części konstrukcji.

Podobnie wygląda sytuacja przy budowie wiaduktu kolejowego nad ul. Towarową. Gotowa jest połowa obiektu i układany jest nowy tor. Kontunuowanie będą prace przy drogach dojazdowych. Zaplanowane rozwiązanie komunikacyjne przewiduje budowę równoległego wiaduktu drogowego. Nad ul. Suwalską wykonano podpory i zbrojoną płytę nowego wiaduktu, która na lata zapewni bezpieczny przejazd pociągów, w tym ciężkich składów towarowych. Postępują prace przy konstrukcji. Przy budowie mostu nad rzeką Ełk widać prace przy nowych przyczółkach.

Inwestycja o wartości 587 mln zł realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Prace zaplanowano do końca 2023 r. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Kontakt dla mediów:
Tomasz Łotowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 798 876 051