Powrót

Rail Baltica. Bezpieczniej na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w Zielonce i Mokrej Wsi

Zielonka, ciężki sprzęt pracuje między torami, fot. A. Lewandowski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A

Inwestycje realizowane przez PLK zwiększają bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, szczególnie na mazowieckim odcinku Rail Baltica. Przez Zielonkę i Mokrą Wieś pociągi pojadą bezpieczniej, a kierowcy nie będą czekać na przejazd składów przy zamkniętych rogatkach. Sprawniejsza będzie komunikacja w regionie.

W Zielonce powstanie stumetrowy wiadukt kolejowy. Dodatkowe połączenie pod torami usprawni ruch drogowy. Jezdnia będzie miała po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Skorzystają z inwestycji piesi i rowerzyści – wzdłuż przebudowanych ulic będzie chodnik i ścieżka rowerowa. Nowy obiekt połączy ul. Inżynierską z ul. Leśną. W zakresie przyjętego rozwiązania komunikacyjnego jest też wiadukt drogowy. Ulica Leśna zostanie poprowadzona nad ul. Kolejową.

Przy wiadukcie w Zielonce wykonawca przygotował teren i rozpoczyna roboty w obrębie torów. Obiekt będzie budowany etapami. Zakres prac na linii jest szczegółowo uzgadniany między wykonawcą i kolejarzami, aby maksymalnie ograniczyć zmiany w ruchu pociągów. Informacje o zmianach są ujęte w rozkładzie jazdy. Wartość inwestycji w Zielonce to blisko 26 mln zł netto. Zakończenie prac planowane jest w 2022 r.

W Mokrej Wsi wykonawca przygotowuje teren i gromadzi materiały. Nowy obiekt zastąpi przejazd kolejowo-drogowy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 636 (ul. Podkowińskiego). Na wiadukcie i dojazdach będzie ruch dwukierunkowy – po jednym pasie w każdą stronę. Przewidziano także trakt pieszo-rowerowy. Wartość inwestycji to 29 mln zł netto. Zakończenie planowane na III kw. 2022 r.

Atrakcyjne podróże koleją i sprawniejsza komunikacja drogowa

Na linii kolejowej pomiędzy Warszawą a granicą województwa mazowieckiego PLK zaplanowały budowę 12 bezkolizyjnych przepraw przez tory. Poza inwestycjami w Zielonce i Mokrej Wsi, bezpieczeństwo i sprawność komunikacji zwiększyły już przejścia w Jasienicy Mazowieckiej i Łochowie oraz wiadukty drogowe w Toporze, Łochowie-Jasiorówce i Małkini.

Budowany jest wiadukt w centrum Łochowa. Prace będą jeszcze prowadzone w: Kobyłce – wiadukt i tunel drogowy, Tłuszczu – wiadukt drogowy, Toporze – przejście pod torami. Bezkolizyjne skrzyżowania budowane są w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne - Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów - Sadowne”, współfinansowanego z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Łączna wartość inwestycji to 248 mln zł netto.

Na linii Rail Baltica - ważnej dla europejskiej i krajowej sieci kolejowej, korzystamy już z efektów prac na trasie Warszawa - Czyżew. W ubiegłym roku rozpoczęły się prace na odcinku Czyżew – Białystok. W sierpniu podpisano umowę na modernizację stacji Ełk. Przygotowywane są realizacje na kolejnych odcinkach od stolicy Podlasia do granicy państwa. Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Kontakt dla mediów:
Tomasz Łotowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 798 876 051