PUN-y na torach – modernizacja kolei nabiera tempa!

Z początkiem marca 2025 roku Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły realizację ambitnego planu robót utrzymaniowych, który zakłada m.in. potokową wymianę nawierzchni torowej na 150 km tras kolejowych. Kluczową rolę w tym procesie odgrywają maszyny PUN, które umożliwiają szybkie i efektywne wykonanie prac. Plan na 2025 rok zakłada większy zakres prac niż łączna długość zrealizowanych robót z wykorzystaniem maszyn PUN w latach 2021–2024.
Pierwsza z maszyn PUN rozpoczęła pracę na odcinku Wschowa – Głogówko (lk14), gdzie wymieniono nawierzchnię toru nr 2 na długości 4,5 km w ciągu zaledwie siedmiu dni, co w porównaniu z tradycyjnymi metodami oznacza istotne skrócenie czasu prac. Efektem wykonanych robót jest nie tylko nowa nawierzchnia torowa, ale także podniesienie prędkości rozkładowej z 50 km/h do 120 km/h, co znacząco poprawia sprawność i bezpieczeństwo przejazdów na wskazanym odcinku.
Kolejna maszyna pracowała na odcinku Przemiarki – Dąbrowa Górnicza Towarowa (lk154) wymieniając nawierzchnię na długości ponad 7 km. Prace obejmowały także mechaniczne oczyszczenie podsypki, podbicie toru oraz wzmocnienie podtorza. Naprawa toru została wykonana z użyciem nowych podkładów oraz regenerowanych szyn, co pozwoliło na zwiększenie maksymalnej prędkości rozkładowej z 60 km/h do 100 km/h.
W kwietniu rozpoczęły się prace utrzymaniowe na odcinku Zwardoń – Węgierska Górka (lk139), które obejmują wymianę około 37 km toru. W nocy z 15 na 16 kwietnia na linii kolejowej do Zwardonia wystąpiły poważne utrudnienia związane z wykolejeniem pociągu technicznego z maszyną PUN. W wyniku wykolejenia, maszyna uległa poważnej awarii, ale PKP Polskie Linie Kolejowe SA kontynuują intensywne prace przy wykorzystaniu dwóch pozostałych maszyn. Dzięki wdrożeniu systemu dwuzmianowego realizacja planu robót pozostaje na zakładanym poziomie.
Aktualnie maszyny PUN pracują na odcinkach: Stary Sącz – Piwniczna (lk96) i Zwardoń – Węgierska Górka (lk139), co pozwala na kontynuację wymiany nawierzchni bez opóźnień.
PUN-y umożliwiają szybką i sprawną wymianę nawierzchni torowej – z jednoczesnym usuwaniem zużytych elementów i układaniem nowych, co znacząco skraca czas prowadzenia robót torowych. Zastosowanie tej technologii pozwala ograniczyć wpływ prac utrzymaniowych na bieżący ruch kolejowy oraz zwiększyć efektywność działań. Rozpoczęcie prac z użyciem PUN to ważny krok w kierunku poprawy stanu infrastruktury kolejowej oraz zapewnienia większego komfortu i bezpieczeństwa podróży pasażerskich i przewozów towarowych.