Powrót

Przebudowa stacji kolejowej w Radomiu dobiega końca

Układ torowy w obrębie stacji jest już prawie gotowy. Na ostatnim etapie jest również montaż sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Perony zyskały całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie. Rozpoczęto instalację elementów małej architektury pasażerskiej. Podróżni zyskają wygodne ławki, pojawi się czytelne oznakowanie, tablice informacyjne, kosze, nowoczesny system nagłośnienia oraz oświetlenie. Wszystkie prace zostaną ukończone do 31 grudnia.

Trwają również ostanie prace w przejściu podziemnym. Ułożona została posadzka oraz  elewacja z trwałego i estetycznego kamienia szlifowanego. Zabezpieczamy powierzchnię ścian odpowiednio dobranymi preparatami tzw. antygraffiti. Mocno zaawansowany jest również montaż wind. Pozostało nam jeszcze przyłączenie oświetlenia oraz systemu monitoringu wizyjnego, który ułatwi zapobieganie aktom wandalizmu i zapewnieni większe poczucie bezpieczeństwa podróżnym. Na peronach i w przejściu podziemnym zamontowanych zostanie aż 36 kamer. Korzystając z nich, Straż Ochrony Kolei będzie mogła na bieżąco reagować na wszelkiego rodzaju zdarzenia – mówi Romuald Mądry, Z-ca Dyrektora Regionu Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Od września podróżni korzystają z pierwszego, w pełni zmodernizowanego peronu nr 3. Na dwóch pozostałych prace zasadnicze zostały już ukończone. Radomska stacja będzie wkrótce w pełni dostępna dla osób o ograniczonej mobilności, niewidomych oraz słabowidzących. Odpowiadać będzie obecnie wymaganym standardom w zakresie likwidowania barier architektonicznych. Po zakończeniu modernizacji, na wszystkie perony będzie można dostać się nowym przejściem podziemnym oraz nowoczesnymi windami. Nawierzchnia krawędziowa obiektów posiada zaznaczony pas bezpieczeństwa z wyczuwalną fakturą oraz ścieżki naprowadzające. Dodatkowo windy wyposażone są w oznakowania w postaci etykiet z nadrukiem w języku Braille'a dla osób niewidomych.

PLK zadbała również o podwyższenie poziomu bezpieczeństwa. Wymieniono sieć trakcyjną, 14 km torów oraz 38 rozjazdów, które są kluczowym elementem torowiska oraz odpowiadają za sprawny i bezpieczny ruch pociągów. Jesienią tego roku, do użytku został oddany nowy budynek Lokalnego Centrum Sterowania, czyli skomputeryzowanej nastawni. Umożliwia ona dyżurnym sprawne prowadzenie ruchu pociągów w obrębie stacji. Docelowo, radomski LCS będzie integrował wiele systemów gwarantujących wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu na dystansie kilkudziesięciu kilometrów. Z Radomia odbywać się będzie sterowanie stacjami Chynów, Warka, Dobieszyn oraz Lesiów. 

Modernizacja stacji Radom jest elementem dużo większej inwestycji, jaką prowadzą Polskie Linie Kolejowe na trasie Warszawa – Radom. Po jej ukończeniu pociągi pasażerskie z Warszawy do Radomia będą mogły jechać z maksymalną prędkością 160 km/h, natomiast pociągi towarowe z prędkością do 120 km/h. Docelowo, na tej trasie, podróż najszybszym pociągiem zajmie około 70 minut. Przewidywany koszt przebudowy całej linii to 2,1 miliarda złotych.

Inwestycja podzielona jest na odcinki: Warszawa Okęcie – Czachówek Południowy (LOT A), Czachówek Południowy – Warka (LOT B), Warka – Grabów nad Pilicą (LOT C), Grabów nad Pilicą – Bartodzieje (LOT D), Bartodzieje – Radom (LOT E). Od września 2015 r. trwają intensywne prace na stacji Warszawa Okęcie. W październiku 2015 r. ogłoszono przetargi na modernizację kolejnych odcinków. Wybrani w ramach tych postępowań wykonawcy zaprojektują, a następnie od podstaw zmodernizują linię kolejową między Czachówkiem a Warką oraz między Warką a Radomiem. 


Projekt „Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom (LOT A, B, F)” Faza I jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.



Kontakt dla mediów:
Karol Jakubowski
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
karol.jakubowski@plk-sa.pl
tel. 668 679 414