Powrót

Poznań zyska nowe bezkolizyjne skrzyżowanie

Widziany z góry pociąg na przejeździe na ul. Golęcińskiej w Poznaniu, przed rogatkami po obu stronach auta_fot.Łukasz Bryłkowski

Wykonawca przejął plac budowy i rozpoczął pierwsze prace przygotowawcze przy budowie bezkolizyjnego skrzyżowania na ul. Golęcińskiej w Poznaniu. Początek zasadniczych robót planowany jest jeszcze w kwietniu.

Bezkolizyjne skrzyżowanie to większe bezpieczeństwo na linii kolejowej Poznań – Piła. Nowy wiadukt drogowy nad torami zastąpi obecnie działający przejazd kolejowo-drogowy. Obiekt będzie mieć ok. 34 m długości. Dla kierowców powstaną dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku. Rowerzyści i piesi zyskają bezpieczne, odgrodzone od jezdni, ścieżki i chodniki.

Dogodną komunikację zapewni oddzielenie ruchu kolejowego i drogowego. Bezkolizyjne skrzyżowanie umożliwi płynne i bezpieczne pokonanie torów przez kierowców, rowerzystów i pieszych. Nie będzie konieczności zatrzymywania się przed zamkniętymi rogatkami w dynamicznie rozwijających się dzielnicach. Mieszkańcy sprawniej dotrą m.in. na Strzeszyn i Podolany.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczą na budowę wiaduktu na ul. Golęcińskiej ok. 2,5 mln zł (netto), przy planowanym udziale środków Unii Europejskiej z programu FEnIKS. Pozostałe środki (ok. 20 mln zł) zapewni Miasto Poznań, odpowiedzialne za drogową część inwestycji, w tym przebudowę pobliskich ulic. Inwestycję realizuje firma Skanska S.A. Zakończenie prac przewidywane jest obecnie w IV kw. 2025 r.

Sprawniej i bezpieczniej także na ul. Lutyckiej

Wiadukt na ul. Golęcińskiej to kolejne bezkolizyjne skrzyżowanie, które powstaje w mieście. W Poznaniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują także wiadukt drogowy na ul. Lutyckiej. Obiekt ten będzie mieć ok. 39 m długości. Przewidziano dwa pasy ruchu wraz z ciągiem pieszo-rowerowym. Prace rozpoczęły się w styczniu br. i są planowane do IV kw. 2025 r. Warta ok. 45 mln zł (netto) inwestycja jest realizowana przez PLK S.A. we współpracy z Miastem Poznań, przy czym zarządca infrastruktury kolejowej przeznaczył na budowę ok. 5 mln zł, przy planowanym udziale środków unijnych w ramach programu FEnIKS.

Prace przy budowie obu wiaduktów są ujęte w rozkładzie jazdy i nie wpływają na ruch pociągów. Ze względów bezpieczeństwa możliwy będzie okresowy ruch kolejowy jednym torem na szlaku Poznań – Suchy Las. Nie wpłynie to istotnie na liczbę pociągów i czas przejazdu na linii między Poznaniem a Piłą.

Nowe bezkolizyjne skrzyżowania w Wielkopolsce

Nowe bezkolizyjne skrzyżowania w Poznaniu powstają w ramach IV etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami”. S.A. Projekt o wartości ok. 40 mln zł (netto) z planowanym wykorzystaniem środków z programu Unii Europejskiej FEnIKS, przy współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego, umożliwi także zastąpienie przejazdów kolejowo-drogowych bezkolizyjnymi skrzyżowaniami w Teresinie i Celestynowie w woj. mazowieckim.

W Wielkopolsce, w ramach III etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami”, z bezkolizyjnych skrzyżowań korzystają już mieszkańcy Kostrzyna, Plewisk oraz Kobylnicy. Zrealizowano zasadnicze prace w części kolejowej przy budowie dwóch obiektów na ul. Działkowców we Wrześni – zakończenie wszystkich robót planowane jest obecnie w II poł. 2024 r.

Kontakt dla mediów:
Radosław Śledziński
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 501 613 495