Powrót

Poznań – Warszawa szybka modernizacja i sprawna komunikacja

PLK zakończyły już pierwszy etap postępowania przetargowego na modernizację trasy. Obecnie trwa drugi etap przetargu. Podpisanie umowy z wykonawcami planowane jest w pierwszym kwartale a roboty od połowy 2017 r. Do tego czasu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotują wspólnie z przewoźnikami i samorządami dokładny schemat komunikacji zastępczej na czas modernizacji. 


Szybciej z komunikacją zastępczą

Od zeszłego roku trwają prace nad optymalną koncepcją tras objazdowych i zastępczej komunikacji autobusowej. Pomiędzy czerwcem 2017 a lipcem 2018 r. dwutorowe zamknięcie będzie na 60 km odcinku Podstolice – Konin. Następnie, od lipca 2018 do czerwca 2019 r., najcięższe prace obejmą 40 km odcinek Konin – Barłogi. Na pozostałych odcinkach prace będą prowadzone przy zamknięciach jednotorowych. 

Zaletą proponowanego rozwiązania jest skrócenie czasu najbardziej uciążliwych prac o 18 miesięcy. 

Infrastruktura drogowa między Koninem a Wrześnią umożliwia zorganizowanie sprawnej komunikacji autobusowej (dzięki możliwości wykorzystania drogi krajowej nr 92 oraz autostrady A2). Szczegółowa i precyzyjna organizacja rozkładu jazdy pociągów i autobusów zapewni czas przejazdu podobny jak przy modernizacji linii z jazdą jednym torem, lecz prace będą trwały krócej. Pomiędzy Poznaniem a Wrześnią ruch pociągów regionalnych będzie utrzymany.

Pociągi dalekobieżne na trasie Poznań – Warszawa pojadą trasą zmienioną od Poznania przez Gniezno - Inowrocław Rąbinek – Kutno i dalej w kierunku Warszawy dotychczasową trasą. Proponowana trasa, dłuższa od obecnej o ok. 30 min, jest najszybszym możliwym połączeniem między Poznaniem a Warszawą. 


Po modernizacji w 2020 roku

Na trasie Warszawa – Poznań pociągi jadąc z prędkością do 160 km/h, skrócą czas przejazdu. Będą nowoczesne perony dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, nowe wiadukty, zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe. Dobre podróże zagwarantuje nowa sieć trakcyjna i wzmocniony system zasilania, oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Dwukrotnie zwiększą się możliwości linii. Projekt modernizacji szacowany jest na 2,6 miliarda złotych.


Projekt „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Kontakt dla mediów:
Zbigniew Wolny
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 600-084-749
e-mail: zbigniew.wolny@plk-sa.pl

"Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji"