Powrót

Poznań bez barier – kierowcy na „wyższym” poziomie

Motocykl i samochód na wiadukcie na ul. Golęcińskiej w Poznaniu, chodnik i jezdnia na pierwszym planie_fot.Radek Śledziński

Koniec z przejazdami w poziomie szyn na ul. Golęcińskiej i na ul. Lutyckiej w Poznaniu – już od piątku (27 czerwca br.) oba skrzyżowania będą nieprzejezdne. Kierowcy pojadą odtąd bezkolizyjnie: bez sygnalizacji i bez rogatek, nowy wiaduktem na ul. Golęcińskiej, który powstał nad linią Poznań – Piła, oraz, tymczasowo (do czasu zakończenia prac na ul. Lutyckiej), zmienioną trasą, m.in. przez ul. Podolańską.

Droga nad torami to bezpieczne przejazdy pociągów i sprawniejszy ruch dla kierowców, rowerzystów i pieszych – w szybko rozwijających się dzielnicach, m.in. Strzeszynie i Podolanach, nie trzeba już zatrzymywać się przed zamkniętymi rogatkami. Na ul. Golęcińskiej jest długi na 34 m obiekt z dwoma pasami ruchu, po jednym w każdym kierunku. Rowerzyści i piesi zyskali na nim bezpieczne, odgrodzone od jezdni, ścieżki i chodniki. Już za kilka tygodni podobnie będzie na ul. Lutyckiej, gdzie na finiszu jest budowa wiaduktu drogowego o długości 39 m z ciągiem pieszo-rowerowym. Zakończonych jest już blisko 90% wszystkich robót, a do wykonania pozostały jeszcze prace wykończeniowe.

Fizyczna likwidacja dotychczasowych przejazdów ruszy z początkiem sierpnia. Zdemontujemy wtedy sygnalizacje, zdejmiemy rogatki i usuniemy płyty na torach. Jednocześnie usuniemy urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, a także zmienimy oprogramowanie, odpowiedzialne dotąd za poprawne działanie urządzeń. Będzie to wymagać tymczasowych zamknięć, po kolei na każdym z torów, w okolicy dotychczasowych przejazdów. Pociągi będą kursować, ale mogą pojawić się niewielkie zmiany w ruchu. W porozumieniu z przewoźnikami ujęliśmy to w rozkładzie jazdy, a z wszelkimi informacjami podróżni będą mogli się zapoznać z wyprzedzeniem na peronach i na Portalu Pasażera (www.portalpasazera.pl).

Wszystkie prace przy budowie obu wiaduktów planujemy zakończyć już w IV kw. br. Na budowę bezkolizyjnych skrzyżowań, wespół z samorządem, przeznaczyliśmy łącznie ok. 67,5 mln zł (netto). Na wiadukt na ul. Golęcińskiej wyłożyliśmy ok. 2,5 mln zł (netto), natomiast Miasto Poznań – ok. 20 mln zł (netto). Na inwestycję na ul. Lutyckiej zapewniliśmy ok. 5 mln zł (netto), a magistrat ok. 40 mln zł (netto). Jednocześnie Poznańskie Inwestycje Miejskie przebudowały układ drogowy wokół nowych wiaduktów. Dla obu przedsięwzięć planujemy pozyskać środki Unii Europejskiej z programu FEnIKS.

Torujemy drogę do bezpieczeństwa

Nowe bezkolizyjne skrzyżowania w Poznaniu powstają w ramach IV etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami”. Projekt, o wartości ok. 40 mln zł (netto) z planowanym udziałem środków z programu Unii Europejskiej FEnIKS, przy współdziałaniu z jednostkami samorządu terytorialnego, umożliwi także zastąpienie przejazdów kolejowo-drogowych bezkolizyjnymi skrzyżowaniami w Teresinie i Celestynowie (woj. mazowieckie).

W poprzednim etapie projektu, wielkopolanie zyskali bezkolizyjne skrzyżowania w Kostrzynie, Plewiskach, Kobylnicy i dwa obiekty we Wrześni (oba na ul. Działkowców).

Kontakt dla mediów:
Radosław Śledziński
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 501 613 495