Powrót

Ponad 8,6 tys. stojaków na nowy sezon rowerowy

Stojaki rowerowe przy stacjach i przystankach oraz dworcach kolejowych to doskonała możliwość połączenia podróży koleją i jazdy na rowerze. Zarządca infrastruktury PLK wspólnie z zarządcą dworców PKP S.A. oraz przewoźnikami, którzy wyposażają pociągi w rowerowe przedziały, udowadniają, że pociąg i rower to dwa uzupełniające się, przyjazne środki transportu. W ten sposób kolejarze ułatwiają rowerzystom nie tylko dostęp do oferty kolei, ale także promują ekologię i zdrowy styl życia.

Prawie 6,5 tys. stojaków w sąsiedztwie peronów

Na ponad 1260 stacjach i przystankach dla rowerzystów przygotowanych jest prawie 6,5 tys. stojaków rowerowych. Montowane są one w miejscach oświetlonych, jak najbliżej peronów. Takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo jednośladów oraz wygodę pasażerów. PLK uwzględniają także ułatwienia dla rowerzystów w ramach modernizacji stacji i przystanków.

W 2018 najwięcej stoisk dla jednośladów PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamontowały w województwie zachodniopomorskim – łącznie 65 stojaków na 13 stacjach i przystankach. 15 nowych stojaków mają rowerzyści w Kołobrzegu a 9 na stacji w Międzyzdrojach i 4 na stacji Szczecin Główny. Miejsca na jednoślady zostały w ubiegłym roku umieszczone także m.in. na przystankach Rzęśnica, Silnowo, Suliszewo Drawskie i Jelenino. W sumie na Zachodnim Pomorzu cykliści mają do dyspozycji stojaki na ponad 100 stacjach i przystankach.

42 stojaki na 19 stacjach zostały zamontowane w 2018 r. w województwie łódzkim. 8 nowych stojaków zyskali podróżni na stacji w Koluszkach, a 4 na stacji Łódź Andrzejów. Nowe miejsca na jednoślady powstały również np. na stacjach w Skierniewicach i Zgierzu, Makowie, Strykowie i Domaniewicach. Rowerzyści z tych okolic mają obecnie do dyspozycji prawie 400 stojaków rowerowych.

Nowe miejsca dla rowerów pojawiły się także w ubiegłym roku na stacjach i przystankach w województwie podlaskim: Blizna, Balinka, Jastrzębna, Kamienna Nowa, Ostrowie Biebrzańskie, Płociczno koło Suwałk oraz w świętokrzyskim: Włoszczowa i Busko-Zdrój.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. montują ułatwienia dla rowerzystów także w ramach prowadzonych inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego. W zeszłym roku miejsca dla rowerów powstały m.in. na stacjach i przystankach: Grabowno Wielkie, Bukowice Trzebnickie, Krośnice, Wierzchowice, Milicz, Rakoniewice Milickie, Cieszków (w ramach modernizacji linii Grabowno Wielkie – Krotoszyn) oraz w województwie lubuskim – Kowalów, Radów Laski Lubuskie, Górzyca, Ługi Górzyckie (w ramach prac między Drzeńskiem a Kostrzynem).

Zgłoś nową lokalizacje

Lokalizacje stojaków wybierano na podstawie zgłoszeń rowerzystów, lokalnych stowarzyszeń i samorządów. PLK czekają na kolejne sugestie, gdzie powinny pojawić się stojaki rowerowe w tym roku. Lokalizacje można zgłaszać za pośrednictwem oficjalnego profilu na Facebooku @PolskieLinieKolejowe. Montaż planowany jest w 2019 r. m.in. na Mazowszu – na stacji w Jasienicy, Mińsku Mazowieckim, Tłuszczu i Cegłowie, a także na Lubelszczyźnie na stacji w Łukowie.

Ponad 300 dworców ze stojakami

Ponad 2200 miejsc na rowery znajduje się także przy ponad 300 dworcach kolejowych, m.in. w Gdyni, Poznaniu, Katowicach czy we Wrocławiu (tu do dyspozycji cyklistów jest ok. 200 miejsc parkingowych dla rowerów). Montaż stojaków jest również standardem przy planowanych i prowadzonych obecnie modernizacjach dworców należących do PKP S.A. W zależności od lokalizacji spółka dąży do tego, by były to miejsca zadaszone, objęte zakresem monitoringu i wyposażone w słupek do serwisowania.

Z rowerem do pociągu

W pociągach PKP Intercity rowery można przewozić w wyznaczonych do tego wagonach i miejscach, które do tego zostały wskazane. W składach wagonowych TLK i IC, w których wagon jest przystosowany do przewozu rowerów, przewozi się je w miejscach do tego wyznaczonych. W przypadku braku takiego wagonu jednoślady przewozi się w pierwszym przedsionku pierwszego wagonu lub w ostatnim przedsionku ostatniego wagonu w składzie pociągu. Natomiast w składach EIC rower przewozimy wyłącznie w wagonie przystosowanym do przewozu rowerów, na miejscu do tego wyznaczonym. W pociągach obsługiwanych pojazdami Pendolino do tego celu służą 4 specjalne wieszaki, a w pojazdach FLIRT3 oraz PesaDART do dyspozycji pasażerów jest po 6 wieszaków na rowery.

Przed planowaniem podróży warto sprawdzić, czy w danym pociągu zostały wyznaczone miejsca do przewozu rowerów. Informacje o zestawieniu składów można znaleźć na stronie www.intercity.pl Przewóz roweru jest odpłatny (jeden podróżny + jeden rower) i odbywa się wyłącznie pod nadzorem podróżnego. Opłata za przewóz roweru jest zryczałtowana i wynosi 9,10 zł, niezależnie od długości trasy.

PKP Intercity kupując nowe pociągi lub modernizując wagony dostosowuje je do potrzeb różnych grup, w tym rowerzystów. Obecnie jest realizowany największy w historii Spółki program inwestycyjny w tabor. W ramach strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” wyda ok. 7 mld zł na wyższy komfort pasażerów.

Kontakt dla mediów:

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Magdalena Janus
zespół prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 571 370 229

PKP Intercity S.A.
Agnieszka Serbeńska
Rzecznik prasowy
rzecznik@intercity.pl
T: + 48 505 554 384

PKP S.A.
Michał Stilger
Rzecznik prasowy
michal.stilger@pkp.pl
T: + 48 798 962 993