Powrót

Pociągiem z Piły do Poznania 40 minut krócej

Modernizacja linii łączącej Piłę z Poznaniem to pierwszy przetarg finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego nowej perspektywy unijnej i zarazem kluczowy projekt dla poprawy transportu kolejowego w Wielkopolsce. Dzięki dobrej współpracy zarządcy infrastruktury z samorządem, zapewnimy pasażerom sprawny i bezpieczny dojazd do aglomeracji. W ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych realizowanej przez PLK chcemy położyć duży nacisk na dobre skomunikowanie ośrodków, do których tysiące pasażerów podróżują do pracy czy szkoły – mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
- Naszym zadaniem jest zadbać o interesy Wielkopolan oferując fundusze unijne w ramach WRPO na inwestycje kolejowe. Od lat dbamy o rozwój transportu kolejowego i zakup nowoczesnego taboru z budżetu europejskiego i województwa. Nakłady na inwestycje kolejowe będą na maksymalnym dla  nas możliwym poziomie. Dzisiejsze porozumienie jest wzajemnym zobowiązaniem na piśmie, aby uzyskało konkretny wymiar – mówi Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego.

Dzięki modernizacji linii kolejowej pociągi pojadą szybciej – nawet 120 km/h, a podróż z Poznania do Piły skróci się o 40 minut. Dziś przejazd pociągiem na tej trasie zajmuje 2 godziny. Dzięki modernizacji 76 przejazdów kolejowo-drogowych oraz zainstalowaniu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem, na 93-kilometrowej trasie zwiększy się również poziom bezpieczeństwa. 

W Poznaniu i Pile powstaną lokalne centra sterowania ruchem kolejowym, zapewniające sprawny nadzór nad linią. Na trasie zmodernizowanych zostanie 105 obiektów inżynieryjnych. 

Plany zakładają także budowę czterech nowych przystanków osobowych – Poznań Podolany, Osiedle Grzybowe, Złotkowo oraz Bogdanowo. Pozostałe zostaną odnowione. Pasażerowie zyskają na nich dłuższe i szersze perony, co zapewni komfort przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągów. Dodatkowo możliwe będzie także zatrzymywanie się na stacjach dłuższych niż obecnie składów. Wszystkie perony zostaną wyposażone w wiaty, nowoczesne oznakowanie i oświetlenie, a także czytelny system informacji pasażerskiej. 

Dodatkowo na stacji w Chodzieży i Pile, PLK wyremontuje przejścia podziemne i dostosuje je do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Tunele zostaną wyposażone w windy, które ułatwią przemieszczanie podróżnym z dzieckiem lub ciężkim bagażem.

Przebudowa linii kolejowej pomiędzy Poznaniem a Piłą pochłonie ok. 0,5 mld zł. Wykonanie prac zaplanowano na lata 2016-2019. 

Podpisanie listu intencyjnego otwiera drogę do realizacji czterech projektów dotyczących transportu kolejowego w regionie. Najważniejszym z nich jest modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny – Chodzież – Piła Główna. Pozostałe projekty rekomendowane do  współfinansowania w ramach podpisanego dokumentu to: rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – granica województwa, rewitalizacja linii nr 357 na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn oraz budowa rozjazdu kolejowego na linii nr 281 Oleśnica – Chojnice. 

Województwo wielkopolskie jest obecnie beneficjentem trzech z siedmiu projektów zgłoszonych i zaakceptowanych w pierwszym konkursie w ramach CEF, który przewiduje nakłady na łączną sumę 8,3 mld złotych. Wartość tych projektów w regionie przekracza 6 mld złotych. PLK zrealizują prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie, na trasie Wrocław – Poznań odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń oraz na linii E 20 Warszawa – Poznań na odcinku Sochaczew – Swarzędz.

Polskie Linie Kolejowe realizują Wielką Ofensywę Inwestycji Kolejowych. Tylko do końca roku narodowy zarządca infrastruktury ogłosi przetargi na co najmniej 11 mld zł. W latach 2016 – 2023 PLK zrealizuje inwestycje za 67 mld zł ujęte w Krajowym Programie Kolejowym.



Kontakt dla mediów:
Zbigniew Wolny
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
zbigniew.wolny@plk-sa.pl
tel. 600 084 749