Powrót

Pociągi mogą jeździć nadal – są nowe propozycje dla Podkarpacia

Ograniczenie kosztów przez zarządcę infrastruktury, wyłączenie z użytkowania niektórych stacji oraz skumulowanie ruchu jedynie w określone dni i godziny – to propozycja złożona w trakcie spotkania 10 kwietnia na spotkaniu w Rzeszowie. Takie rozwiązanie pozwoli na ograniczenie strat o około 5 mln zł rocznie generowanych przez 4 odcinki linii kolejowych na Podkarpaciu o łącznej długości 240 kilometrów. Propozycja ta nie zamyka problemu ostatecznie. PLK będzie nadal pracować nad znalezieniem wspólnych rozwiązań w celu dalszego ograniczania kosztów i generowania nowych przychodów. 
Nie możemy obojętnie traktować sytuacji w której na linii o długości 50 km zatrudnionych jest kilkudziesięciu pracowników dla przeprowadzenia dwóch pociągów towarowych dziennie – mówi Remigiusz Paszkiewicz prezes zarządu PLK. Jeżeli na tym odcinku roczne koszty ponoszone na naprawy i bieżące utrzymanie przez ostatnich kilka lat są ośmiokrotnie wyższe od przychodów, to jako podmiot gospodarujący środkami publicznymi nie możemy dalej tolerować takiej sytuacji i musimy wspólnie wypracować nowe rozwiązania.
Obecnie 90% ruchu kolejowego w Polsce odbywa się po około 12 tysiącach km linii kolejowych z ponad 19 tysięcy km zarządzanych przez PLK. Optymalizacja sieci ma przynieść oszczędności na poziomie 60 - 80 mln zł rocznie i w ten sposób przynieść dodatkowe nakłady na utrzymanie linii intensywnie eksploatowanych przez przewoźników. Brak systemowych rozwiązań dla linii lokalnych, na których ruch jest niewielki spowoduje, że po zrealizowaniu największego od ponad 30 lat programu inwestycyjnego sieć kolejowa będzie podlegać szybkiej degradacji. Przychody z linii rentownych zamiast na utrzymanie ich parametrów technicznych, będą wydatkowane na utrzymanie ruchu odcinków o śladowym wykorzystaniu i w konsekwencji ogólne pogorszenie stanu infrastruktury.

Informacje dla mediów
Robert Kuczyński
Dyrektor ds. media relations
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
r.kuczynski@plk-sa.pl