Powrót

PLK szykują sprawniejsze przejazdy pociągów na południu Wielkopolski

Stacja Jarocin - tory, sieć trakcyjna i peron, fot.Radek Śledziński

Dzięki przebudowie na ok. 14 km odcinku Koźmin Wielkopolski – Jarocin (linia kolejowa Oleśnica – Chojnice, nr 281) pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h – nawet dwukrotnie szybciej niż obecnie. Podróże między Koźminem Wielkopolskim a Jarocinem skrócą się z ok. 20 min do ok. 15 min. Zapewnione będą dogodniejsze połączenia regionalne i międzywojewódzkie, m.in. między Poznaniem a Krotoszynem oraz Jarocinem a Miliczem na Dolnym Śląsku, a także lepsze warunki dla przewozu towarów linią, która łączy Dolny Śląsk z Pomorzem.

Sprawniejsze podróże zapewni wymiana toru, elementów sieci trakcyjnej i urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na całym odcinku. Na stacji Koźmin Wielkopolski przewidziano nowe rozjazdy, które umożliwią płynną zmianę toru jazdy pociągów.

Wzrośnie bezpieczeństwo na styku toru z drogami dzięki modernizacji 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania m.in. w Koźminie Wielkopolskim, Nowej Obrze i Golinie zyskają nową nawierzchnię oraz oznakowanie. Na części przejazdów będą dodatkowe zabezpieczenia – sygnalizacja świetlna, która wspomoże kierowców przy przekraczaniu toru. Wyremontowane przepusty wraz z odnowionymi konstrukcjami m.in. mostu i wiaduktu w Golinie (na ul. Bielawy) na lata zapewnią bezpieczne przejazdy pociągów.

Zasadnicze prace rozpoczną się w poniedziałek, 5 września. Wykonawca organizuje już plac budowy. Ze względu na zakres prac na jednotorowym odcinku, w porozumieniu z przewoźnikami, do czerwca 2023 r. dla podróżnych obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa.

Na zwiększenie możliwości trasy w ramach przedsięwzięcia „Wykonanie prac projektowych i robót budowlanych na linii kolejowej nr 281 Oleśnica – Chojnice na odcinku Koźmin Wlkp. – Jarocin w torze nr 1 od km 78.3,352 do 92,175”, które jest częścią projektu „Prace na liniach kolejowych nr 281. 766 na odcinku Oleśnica – Łukanów – Krotoszyn – Jarocin – Września – Gniezno”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ok. 44 mln zł ze środków budżetowych. Zakończenie inwestycji przewidywane jest obecnie w II poł. 2023 r. Prace są realizowane w formule „projektuj i buduj”.

Coraz lepsze podróże między Krotoszynem a Gnieznem

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie zapewniają dogodniejsze przewozy na linii z Dolnego Śląska przez Oleśnicę, Milicz i Jarocin w kierunku Chojnic. W ostatnich latach prace na torach zrealizowano już między Oleśnicą a Miliczem, Zdunami a Krotoszynem, Jarocinem a Wrześnią oraz Wrześnią a Gnieznem. Zapewniło to sprawniejszy ruch pociągów i umożliwiło wznowienie przejazdów pasażerskich na trasie Gniezno – Września – Jarocin od poł. 2018 r.

Dla zwiększenia dostępu do kolei, w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”, na trasie przebudowane zostaną perony. Już podpisano umowę z wykonawcami na prace w Miłosławiu, Orzechowie i Książnie. W najbliższych tygodniach planowane jest ogłoszenie przetargu na modernizację platform w miejscowości Golina, Obra Stara, Koźmin Wielkopolski i Bożacin. Podróżni skorzystają z efektów inwestycji w 2023 r.

Kontakt dla mediów:
Radosław Śledziński
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 501 613 495