PLK SA zwiększają parametry techniczne – rosną siła i prędkość kolei

PLK SA konsekwentnie unowocześniają infrastrukturę kolejową. Efektem jest systematyczny wzrost parametrów technicznych sieci linii kolejowych, takich jak prędkość i dopuszczalne naciski dla ciężkich składów. Dzięki modernizacjom oraz pracom utrzymaniowym potencjał polskiej kolei stale rośnie.
Kolejny skok jakościowy w infrastrukturze nastąpił w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wraz z wdrożeniem tegorocznej powakacyjnej korekty rozkładu jazdy, po raz kolejny zwiększyliśmy maksymalne prędkości dla pociągów pasażerskich. W stosunku do września ubiegłego roku składy wagonowe kursują z wyższą prędkością na torach o łącznej długości 1186 km, a szynobusy na 1697 km torów.
Wyższe prędkości obowiązują m.in. na trasach między Warszawą a Katowicami, Warszawą a Terespolem, Warszawą a Poznaniem, Warszawą a Krakowem, Poznaniem a Szczecinem, Suwałkami a Trakiszkami, Lublinem a Przeworskiem, Katowicami a Legnicą.
Inwestycje Polskich Linii Kolejowych przekładają się na zainteresowanie podróżowania koleją. Nie byłoby to możliwe bez realizacji szeroko zakrojonych modernizacji linii kolejowych oraz prac utrzymaniowych. Wyższe prędkości przekładają się na szybsze połączenia, lepszy dostęp do komunikacji kolejowej oraz większy komfort podróży. Zmodernizowane linie umożliwiają sprawniejszy ruch pociągów oraz przeciwdziałają wykluczeniu komunikacyjnemu, otwierając nowe możliwości dla mieszkańców mniejszych miejscowości i regionów.
Równocześnie zwiększamy prędkość składów towarowych i dopuszczalne masy przewożonych ładunków. Przez ostatni rok prędkość pociągów towarowych wzrosła na 1868 km torów. Ponadto na 2160 km torów zwiększyliśmy dopuszczalny nacisk (czyli wskaźnik określający dopuszczalne obciążenie linii) do maksymalnego poziomu 221 kN – jest to siła, z jaką na tor oddziałuje oś pojazdu szynowego. To kluczowy parametr, od którego zależy kursowanie najcięższych składów – nie tylko w głównych korytarzach transportowych, ale również poza nimi. Realna poprawa warunków przewozu towarów na sieci PLK nastąpiła na liniach między Poznaniem a Szczecinem, Chorzowem a Tczewem, Wrocławiem a Międzylesiem czy Warszawą a Białymstokiem.
Konsekwencją podnoszenia parametrów dla pociągów towarowych jest ich szybsza jazda i sprawniejsze dostarczanie ładunków, co przekłada się na większą efektywność i konkurencyjność kolei względem transportu drogowego. Dzięki temu kolej staje się coraz mocniejszym filarem zrównoważonego transportu i rozwoju społeczno-gospodarczego.