Powrót

PLK SA inwestuje miliardy z KPO w nowoczesną i bezpieczną infrastrukturę

Stacja Korsze fot. Dawid Linkowski

Przeprowadzając inwestycje w ramach KPO, celujemy w odbudowę i unowocześnienie sieci kolejowej, zwiększenie przepustowości tras, punktualności pociągów i bezpieczeństwa podróżnych. Dążymy do usprawnienia zarządzaniem ruchem kolejowym, dostosowania infrastruktury do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz poprawy systemu informacji dla podróżnych na stacjach i przystankach.

Program odpowiada na wyzwania związane z gospodarczymi skutkami pandemii COVID-19 oraz kryzysu energetycznego wywołanego inwazją Rosji na Ukrainę. Realizacja KPO to wielka szansa na przyspieszenie rozwoju gospodarki, a także ochronę klimatu i poprawę jakości życia.

Kolej na konkretne efekty

Dotychczas, w ramach programu, zakończyliśmy 40 zadań o łącznej wartości ponad 320 mln zł. Obejmowały one modernizację 184 km linii kolejowych, poprawę bezpieczeństwa na 152 przejazdach kolejowo-drogowych, likwidację 2 wąskich gardeł, instalację urządzeń zdalnego sterowania w 16 lokalizacjach oraz instalację systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w 9 lokalizacjach.

Efekty prac widać m.in. w Sulejówku, gdzie zbudowaliśmy już drugi tunel pod torami, aby poprawić bezpieczeństwo. Otwarty 12 czerwca obiekt znajduje się na ul. Przejazd/Krasińskiego i zastąpił przejazd kolejowo-drogowy. Dzięki temu kierowcy nie muszą już czekać przed zamkniętymi rogatkami, a pociągi mogą bezpiecznie kursować z Warszawy do Terespola. Inwestycja kosztowała około 100 mln zł.

Pozytywne zmiany odczuwają podróżni w Hajnówce. Powstał nowy peron nr 5 oraz wydłużyliśmy istniejący peron nr 4. Oba mają po 250 m długości i umożliwiają sprawne przyjmowanie długich pociągów dalekobieżnych. Zabudowaliśmy dwa dodatkowe rozjazdy i elektroniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki temu możliwe jest krzyżowanie, czyli mijanie długich składów w obrębie stacji. Ruch pociągów na całym obiekcie jest nadzorowany z nowoczesnej nastawni wyposażonej w urządzenia komputerowe.

Obecnie realizujemy 41 przedsięwzięć w ramach 5 obszarów: 21 przedsięwzięć liniowych, 5 digitalizacyjnych, 7 w ramach poprawy bezpieczeństwa na przejazdach, 4 w zakresie likwidacji wąskich gardeł oraz 4 dotyczące systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.

W ramach modernizacji i odbudowy linii kolejowych w całym kraju zawarliśmy 24 umowy na prace na ponad 546 km linii kolejowych o wartości przewyższającej 6,5 mld zł, w tym 9 umów na rewitalizację 222 km torów i 15 umów na modernizację 323 km.

Wśród przykładowych inwestycji warto wymienić linię nr 38 Ełk - Korsze, która obecnie jest przebudowywana i elektryfikowana. Po zakończeniu prac nie będzie już konieczności zmiany lokomotyw z elektrycznych na spalinowe. To oznacza, że skróceniu ulegnie czas przejazdu oraz wzrośnie przepustowość linii.

Z kolei na linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Prawie 4-kilometrowy podziemny korytarz jest drążony tarczą TBM na granicy Pisarzowej i Męciny. Inwestycja poprawi dostęp do kolejowej komunikacji zbiorowej mieszkańców gmin, przez które przebiega linia. Znacząco skróci się czas przejazdu – z centrum Krakowa do Zakopanego pociągi pojadą w czasie 90-100 minut, a do Nowego Sącza dojadą w około godzinę.

Skalę i efekty naszych działań przedstawia film.

Informacja i cyfryzacja w służbie pasażerom

PLK SA realizuje 4 przedsięwzięcia w zakresie systemów dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP). Dzięki 9 podpisanym umowom w 114 lokalizacjach pojawią się tablice i systemy głosowe informujące w czasie rzeczywistym o przyjazdach, odjazdach i ewentualnych zmianach w kursowaniu pociągów. Rozwiązania te znacząco poprawiają komfort i poczucie bezpieczeństwa podróżnych.

W ramach działań digitalizacyjnych zawarto 19 umów na prace w 59 lokalizacjach. Wdrożymy systemy zdalnego sterowania posterunkami ruchu, co umożliwi lepsze zarządzanie kursowaniem pociągów, zwiększając bezpieczeństwo, punktualność i efektywność transportu.

Bezpieczne przejazdy i płynniejszy ruch

W trosce o bezpieczeństwo uczestników ruchu modernizujemy przejazdy w ramach 7 przedsięwzięć. To aż 44 umowy obejmujące 374 lokalizacje. Tradycyjne, mechaniczne urządzenia sygnalizacji przejazdowej są zastępowane nowoczesnymi systemami komputerowymi.

Dodatkowo, 4 przedsięwzięcia likwidujące wąskie gardła pozwolą usprawnić ruch pociągów i zmniejszyć ryzyko opóźnień. W ramach 11 umów prowadzone są prace w 12 lokalizacjach, m.in. dobudowywane są perony i montowane posterunki odstępowe na szlakach.

Z myślą o przyszłości

Inwestycje realizowane przez Polskie Linie Kolejowe S.A. z KPO to realne zmiany odczuwalne przez pasażerów i przewoźników. Modernizacja torów, stacji, przystanków oraz systemów sterowania i informacji pasażerskiej przyczynia się do rozwoju zrównoważonego transportu i integracji regionów. Kolej staje się bezpieczniejsza, szybsza, bardziej dostępna i coraz bardziej nowoczesna.

Kontakt dla mediów:
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: 22 473 30 02