Powrót

PLK S.A. i LTG Infra podpisują porozumienie dla lepszej wymiany danych o ruchu kolejowym

PLK S.A. i LTG Infra podpisują porozumienie dla lepszej wymiany danych o ruchu kolejowym

Umowę podpisali podczas targów TRAKO w Gdańsku Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., oraz Vytis Žalimas, dyrektor generalny i członek zarządu AB LTG Infra. Dokument reguluje szczegółowe procedury przekazywania danych o ruchu pociągów kursujących pomiędzy obydwoma krajami.

Sprawna wymiana danych o ruchu pociągów między Polską a Litwą w czasie rzeczywistym jest kluczowa dla zapewnienia bezpiecznych i efektywnych przewozów transgranicznych. Podpisane porozumienie pozwala nam na lepszą koordynację operacyjną, szybsze reagowanie na zmiany w ruchu oraz planowanie przyszłych inwestycji infrastrukturalnych. Efektywna wymiana informacji stanowi fundament bezpiecznego i płynnego prowadzenia ruchu pociągów, co przełoży się na punktualność połączeń, komfort pasażerów oraz sprawność przewozów towarowych – powiedział Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Współpraca z polskim partnerem jest dla nas kluczowa. Real-time exchange of traffic data pozwoli na bardziej precyzyjne planowanie i szybsze reagowanie na zmiany w ruchu. To rozwiązanie, które wzmacnia cały system kolejowy w regionie – zaznaczył Vytis Žalimas, dyrektor generalny AB LTG Infra.

PLK S.A. i LTG Infra współpracują systematycznie w ramach Polsko-Litewskiej Grupy Infrastrukturalnej, która współpracuje na rzecz poprawy komunikacji kolejowej pomiędzy Polską a Litwą. Działania dotyczą m.in. wymiany doświadczeń i informacji przy modernizacji Rail Baltica, współdziałania w rozwoju połączeń transgranicznych, w tym wdrażaniu rozwiązań technicznych i eksploatacyjnych oraz wprowadzania systemu ERTMS.

Zawarte dzisiaj porozumienie jest kolejnym elementem tej współpracy i uzupełnia wcześniejsze ustalenia. 

Nowa jakość w wymianie danych

Zarządcy infrastruktury zobowiązali się do wzajemnego przekazywania danych z systemów zarządzania ruchem. Będą one wykorzystywane zarówno do monitorowania bieżącej sytuacji, jak i do prognozowania oraz planowania pracy pociągów. W porozumieniu zapisano także zasady dotyczące bezpieczeństwa i poufności wymienianych informacji. Dzięki porozumieniu możliwe będzie m.in.:

  • bieżące monitorowanie ruchu pociągów transgranicznych,
  • szybsze reagowanie na zakłócenia i minimalizowanie ich skutków,
  • lepsze planowanie rozkładów jazdy i przepustowości linii,
  • optymalizacja wykorzystania infrastruktury kolejowej po obu stronach granicy.

Rail Baltica – wspólna perspektywa

Najważniejszym projektem, który łączy oba kraje, pozostaje Rail Baltica – międzynarodowa trasa budowana w Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii. Po stronie polskiej gotowy jest już odcinek Warszawa – Białystok, a na początek 2026 roku planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą odcinka Białystok – Ełk. Dla ostatniej części – od Ełku, przez Suwałki, do granicy w Trakiszkach – prowadzone są obecnie prace projektowe.

Po stronie litewskiej projekt również dynamicznie postępuje. W 2025 roku LTG Infra podpisała trzy nowe kontrakty o łącznej wartości 235 mln euro, obejmujące budowę 10 km torów między Šveicarija a Žeimiai oraz 18,9 km nasypu od Kaunasa do Šveicarija. Dodatkowo w lipcu 2025 roku podpisano kontrakt na budowę 12,1 km odcinka nasypu między Šėta a Ramygala.

Ten strategiczny projekt pozostaje fundamentem współpracy między PLK SA i LTG Infra, a podpisane porozumienia i kontrakty infrastrukturalne po obu stronach granicy pozwalają na stopniowe wdrażanie nowoczesnej, bezpiecznej i wydajnej sieci kolejowej w regionie krajów nadbałtyckich.

Kontakt dla mediów:
Tomasz Łotowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 798 876 051