Powrót

PLK przygotowana do modernizacji linii Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki

Na początku listopada 2015 r. zakończono realizację zakresu rzeczowego projektu pn. "Modernizacja linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki – prace przygotowawcze".

Prace przygotowawcze do modernizacji linii kolejowej nr 447 na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki obejmowały opracowanie dokumentacji projektowej - projektów budowlanych i wykonawczych, materiałów przetargowych, uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz złożenie wniosków o pozwolenia na budowę dla następnego etapu prac, tj. robót budowlanych i modernizacyjnych na linii kolejowej nr 447.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. powierzyły to zadanie, wybranemu w przetargu konsorcjum firm w składzie: Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania i Biuro Inżynieryjnych Usług Projektowych z Krakowa. Koszt zadania to 697 780,00 EUR (netto).

Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do modernizacji linii kolejowej na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki było kolejnym etapem przedsięwzięcia PLK, które zakłada rozbudowę Warszawskiego Węzła Kolejowego. Dzięki temu, jeszcze w tym roku PLK może ogłosić przetarg na realizacje robót budowlanych.

Efektem inwestycji na 22-kilometrowej linii 447 będzie większa niezawodność przejazdu, lepsza obsługa pasażerów na stacjach i przystankach oraz możliwość szybszej jazdy pociągów. Po zakończeniu prac wzrośnie prędkość pociągów pasażerskich z 90 km/h do 120 km/h. Na przystankach: Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy perony będą przebudowane i wyposażone w wygodne estetyczne wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie, a także urządzenia informacji pasażerskiej. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Polskie Linie Kolejowe wybudują także nowy przystanek osobowy w Parzniewie, dzięki czemu do linii zyskają dostęp mieszkańcy kolejnych miejscowości.

Inwestycja obejmie również przebudowę/modernizację 3 mostów i 4 wiaduktów kolejowych, budowę 2 i modernizację 5 przejść pod torami, budowę tunelu drogowego (stacja Pruszków), a także budowę nowego budynku nastawni na stacji Warszawa Włochy. Sprawny i niezawodny przejazd oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa zapewni przebudowa/modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym i urządzeń telekomunikacyjnych.

Linia kolejowa Warszawa Zachodnia - Grodzisk Mazowiecki nr 447 to jeden z najbardziej obciążonych ruchem odcinków kolejowych w Polsce. W ciągu dobry przejeżdża nią 170 pociągów. Linia ma fundamentalne znaczenie dla komunikacji aglomeracyjnej oraz regionalnej. Zmodernizowana trasa Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki przejmie ruch aglomeracyjny i regionalny, co odciąży linię z Katowic do Warszawy (nr 1), umożliwiając niezawodne prowadzenie ruchu pociągów dalekobieżnych i międzynarodowych.

Projekt pn. "Modernizacja linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki – prace przygotowawcze" TEN-T 2011-PL-93141-S jest współfinansowany przez Unię Europejską.

Wyłączną odpowiedzialność za publikację ponosi jej autor. Unia Europejska nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie w jakikolwiek sposób informacji zawartych w niniejszej publikacji.