Powrót

PLK ogłosi przetargi na nową perspektywę budżetową UE

PKP Polskie Linie Kolejowe opracowały listę kilkudziesięciu inwestycji, których realizacja przewidziana jest w przyszłej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. Niektóre z nich są na dość zaawansowanym etapie przygotowania, dla innych w najbliższych tygodniach planujemy ogłosić pierwsze postępowania na studia wykonalności. Wszystko po to, aby ruszać z inwestycjami, gdy tylko będzie dostępne unijne finansowanie i zamkniemy realizację większości inwestycji obecnej perspektywy. Co ważne, jedną z naszych głównych inicjatyw jest podniesienie efektywności projektów inwestycyjnych w przyszłej perspektywie, tj. będziemy starać się jeszcze lepiej dopasować zakres inwestycji do rzeczywistych potrzeb sieci i otoczenia – mówi Marcin Mochocki pełnomocnik zarządu ds. planowania i strategii PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 
Inwestycje w nowym okresie programowania UE mają być „skrojone na miarę”, dlatego zakres studiów wykonalności rozbudowany został o szereg dodatkowych analiz. Najważniejszą innowacją jest konieczność stosowania przez wykonawców zaawansowanego oprogramowania związanego z symulacjami ruchowymi. Jego wykorzystanie  ma na celu optymalne określenie docelowego kształtu układów torowych stacji. Do tej pory decyzje w tym zakresie opierane były wyłącznie na doświadczeniu zewnętrznych projektantów oraz pracowników PLK. Teraz podczas realizacji nowych studiów wykonalności otrzymają oni silne wsparcie w postaci wyników analiz, przeprowadzonych przy użyciu nowoczesnych narzędzi.
Kolejna istotna zmiana polega na wprowadzeniu do studium wykonalności tzw. prognozy degradacji. Dotyczyć ona będzie odcinków i obiektów znajdujących się w stosunkowo dobrym stanie technicznym i ma odpowiedzieć na pytanie, kiedy będzie najlepszy moment na wymianę danego elementu. Ma to na celu uniknięcie wymiany takiej infrastruktury, która (np. po przeprowadzeniu pewnych prac utrzymaniowych) może jeszcze przez kilkanaście lat zagwarantować parametry eksploatacyjne, odpowiednie z punktu widzenia spełnianej funkcji. 
Opisywane zmiany wynikają z bogatych doświadczeń PLK jako instytucji realizującej kilkudziesięciomiliardowy portfel inwestycji w perspektywie 2007-2013. Modyfikacje te w istotny sposób wpłyną na pracę wykonawców dokumentacji, gdyż obok dotychczas posiadanych kompetencji, będą musieli silnie rozbudować umiejętności związane z rzetelną oceną i diagnostyką stanu infrastruktury, jak również z symulacjami ruchowymi.
Wśród wspomnianych 16 studiów wykonalności znalazły się odcinki Kutno – Toruń Główny, Ełk – Korsze (wraz z elektryfikacją), Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wielkopolski, a także Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane (wraz z budową łącznicy w Suchej Beskidzkiej) czy Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów.
Osobno - w ramach zadnia POIiŚ 7.1-87 - przygotowana zostanie dokumentacja przedprojektowa dla prac na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk. W przyszłej perspektywie kompleksowo zostanie również rozwiązany problem stanu technicznego infrastruktury kolejowego dostępu do portów morskich. Analizy niezbędne do wykonania tych prac obejmują linie do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. 

Informacje dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 662 114 900