Powrót

PKP PLK nie będą zawieszać linii kolejowych w Łódzkiem

Utrzymanie funkcjonowania odcinków wstępnie przeznaczonych do zawieszenia będzie możliwe także dzięki propozycjom oszczędności zgłoszonym przez terenowe jednostki PKP Polskie Linie Kolejowe. Wśród nich znalazły się między innymi skumulowanie ruchu w wybranych dniach i godzinach lub wyłączenie z użytkowania obiektów, na które przewoźnicy nie zgłaszali zapotrzebowania. Takie rozwiązania, zgłoszone w trakcie konsultacji w części regionów, będzie można zastosować także w innych województwach. W regionie łódzkim od grudnia tego roku nadal będą eksploatowane linie Piotrków Trybunalski – Zarzecze oraz Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna.
W połowie lutego zarządca infrastruktury zaprezentował plany optymalizacji sieci kolejowej, w których zaproponowano czasowe wyłączenie z eksploatacji 90 odcinków linii kolejowych o łącznej długości 2 tys. km na terenie całego kraju.
Optymalizacja sieci ma przynieść oszczędności rzędu kilkudziesięciu milionów złotych rocznie i w ten sposób pozwoli wygenerować dodatkowe nakłady na utrzymanie linii intensywnie eksploatowanych przez przewoźników. Dzięki takim działaniom przychody z udostępniania torów będzie można w pełni wykorzystać na utrzymanie funkcjonujących linii w jak najlepszym stanie technicznym. Cele jakie podczas prac nad optymalizacją sieci postawił przed sobą zarządca infrastruktury były następujące:
  • stabilne stawki dostępu dla przewoźników – jako motor napędowy dla rozwoju rynku kolejowego w Polsce
  • zapewnienie wysokiej jakości i bezpiecznej infrastruktury
  • zbilansowanie PLK jako spółki będącej własnością skarbu państwa.

Podczas tych prac PKP PLK nie kierowały się jedynie wynikiem ekonomicznym analizowanych linii.
W trakcie gruntownej analizy brano pod uwagę szereg czynników i danych z ostatnich 7 lat:
  • przychody danego odcinka
  • koszty danego odcinka
  • wynik finansowy
  • utracone przychody na całych trasach
  • ruch pasażerski i towarowy
  • liczbę mieszkańców terenu wokół danego odcinka
  • PKB na mieszkańca
  • poziom bezrobocia
  • gęstość dróg
  • siatkę połączeń alternatywnych, w tym czasy przejazdu
  • ceny połączeń alternatywnych
  • liczbę dużych zakładów pracy i firm produkcyjnych 
oraz wiele innych czynników.

Założenia optymalizacji sieci są następujące:
1. Żaden z odcinków nie zostanie zlikwidowany, a jedynie czasowo wyłączony z ruchu.
2. W kolejnych latach będzie możliwość powrotu do korzystania z wyłączanych teraz odcinków.
3. Część linii kolejowych została przywrócona z listy odcinków przeznaczonych do czasowego wyłączenia.
4. Intencją zarządcy infrastruktury jest zminimalizowanie kosztów wyłącznie na odcinkach gdzie skutki społeczne i gospodarcze są zerowe lub minimalne.
5. Podstawą do korekty wcześniejszych założeń były deklaracje inwestycji samorządowych oraz nowe plany przewoźników i zgłoszenia do rocznego rozkładu jazdy na rok 2014.
Optymalizacja sieci kolejowej to tylko jeden z elementów usprawnienia zarządzania spółką oraz programu poprawy jakości linii, dalszego podnoszenia poziomu bezpieczeństwa i ułatwienia dostępu do infrastruktury przewoźnikom. Dzięki temu zarządca infrastruktury chce osiągnąć:
  • konkurencyjność względem ruchu drogowego poprzez atrakcyjny czas przejazdu;
  • podniesienie parametrów ciągów towarowych poprzez podniesienie prędkości handlowej oraz eliminację ograniczeń prędkości i nacisku osi;
  • optymalizacja wykorzystania parametrów infrastruktury w wyniku zmian otoczenia prawnego;
  • poprawa przepustowości i płynności ruchu na dojeździe do aglomeracji z zidentyfikowaną potrzebą w tym zakresie (Warszawa, Śląsk, łódzki węzeł kolejowy);
  • podniesienie efektywności zarządcy infrastruktury i obniżenie kosztów w długim okresie (np. poprzez zmianę przejazdów strzeżonych na automatyczne);
  • rozszerzenie realizowanych do tej pory w niewielkiej skali działań optymalizacji parametrów technicznych infrastruktury z wykorzystaniem nowych narzędzi prawnych i technicznych.

Informacje dla mediów
Robert Kuczyński
Dyrektor ds. media relations
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
robert.kuczynski@plk-sa.pl
22 473 30 02