Powrót

Pierwsze pociągi na stacji Łódź Fabryczna

Na odcinku Łódź Widzew - Łódź Fabryczna maszyniści zapoznają się z kolejowym szlakiem oraz układem stacji. Trasę przejechało już 50 pociągów: PKP Intercity, Przewozów Regionalnych oraz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. To obowiązkowa procedura na nowych odcinkach linii.

Na stacji Łódź Fabryczna i w tunelu jest 12 km torów. Dobrą obsługę wjazdów i wyjazdów pociągów zapewni 17 nowoczesnych rozjazdów. Dyżurni będą prowadzić ruch z Lokalnego Centrum Sterowania Łódź Widzew, a zamontowane tam nowoczesne urządzenia komputerowe umożliwią bezpieczne prowadzenie wszystkich składów. Zapewnione jest alternatywne prowadzenie pociągów ze stacji Łódź Fabryczna. Zasilanie zapewnia sieć trakcyjna zamontowana nad torami na specjalnych konstrukcjach, dostosowanych do tunelu i podziemnej stacji. 

Trwają testy na peronach, wcześniej w listopadzie zakończono odbiory techniczne kolejowego tunelu. Sprawdzane są systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo, w tym system wentylacji i oddymiania oraz sprawność kurtyn oddzielających perony. Skontrolowano prawidłowe działanie wszystkich instalacji, m.in. wodnej, elektrycznej. Próbom poddano urządzenia i systemy służące pasażerom: wyświetlacze informacji nt. rozkładu jazdy, schody ruchome, windy i poziome taśmy do transportu bagaży. Wykonywane zabiegi wynikają z procedur odbiorów technicznych, niezbędnych do uruchomienia nowego obiektu.

Podróżni Łodzi Fabrycznej 16 metrów pod ziemią skorzystają z czterech wygodnych peronów - trzech 400 m, jednego 300 m. Doświetli je naturalne światło dzięki wyjątkowej konstrukcji dachu ze szklanych i stalowych paneli. Każdy peron wyposażony jest w ławki i siedziska. O kursowaniu pociągów poinformują wyświetlacze. Specjalne słupki SOS zapewnią bezpieczeństwo i w trudnej sytuacji pozwolą szybko wezwać ochronę. Na każdym peronie są 2 windy, schody ruchome, a także ułatwiające transport bagaży taśmy. Wygodną komunikację w obiekcie zapewnią 24 schody ruchome i 14 wind. 


Łódź Fabryczna – nowe możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na budowę tunelu łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy zyskają dwa nowe przystanki, a pociągi dalekobieżne pojadą przez ścisłe centrum. Dworzec Łódź Fabryczna i tunel średnicowy stworzą nowe możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego, który zyska ważna rolę na kolejowej mapie Polski - otworzy nowe kierunki dalekobieżne. Inwestycja skróci czas podróży w łódzkiej aglomeracji. 

- Ogłoszony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetarg na budowę tunelu pod centrum Łodzi, radykalnie usprawni kolej aglomeracyjną i ruch dalekobieżny. System komunikacji w Łodzi zmieniają inwestycje z udziałem środków UE prowadzone przez PLK za prawie 4 mld zł. Pierwsze efekty będą już po otwarciu stacji Łódź Fabryczna – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.  


Niciarniana – nowy przystanek i tunel 

Od 11 grudnia pasażerowie będą korzystać z nowego przystanku Łódź Niciarniana, który wpisuje się w koncepcję kolei aglomeracyjnej i będzie nowym, wygodnym węzłem przesiadkowym. Peron jest wyposażony w wiatę, ławki, zegary, tablice informacyjne i oświetlenie. Wygodniejsza będzie także obsługa osób niepełnosprawnych dzięki zastosowaniu wind. 



Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 239
T: + 48  22 473 30 02

Pliki do pobrania