Powrót

Nowy przystanek i zmodernizowane perony – ułatwią podróże koleją na Lubelszczyźnie

Podróżni na przystanku w Kraśniku, fot. A. Lewandowski

Mieszkańcy województwa lubelskiego zyskają wygodne połączenie z nowego przystanku w Łagiewnikach pomiędzy Ciecierzynem a Rudnikiem na linii Łuków - Lublin Północny (lk30). Będzie uzupełnieniem regionalnego transportu kolejowego do pracy i szkół.

Nowy przystanek będzie obok przejazdu kolejowo-drogowego w Łagiewnikach na skrzyżowaniu z drogą lokalną prowadzącą do miejskiej plaży nad rzeką Ciemięgą. Zapewniony będzie dostęp dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Na peronie zostanie zamontowane oświetlenie. Będą zabudowane wiaty, ławki oraz czytelne oznakowanie i gabloty z rozkładami jazdy. Dojście do peronu będzie od strony przejazdu. W rejonie przystanku zostaną zamontowane stojaki rowerowe.

- Realizacja Programu Przystankowego w Województwie Lubelskim wkracza w decydującą fazę. Nowy przystanek w Łagiewnikach i zmodernizowane perony w Kraśniku i Zamościu przyniosą mieszkańcom Lubelszczyzny wymierne korzyści i przyciągną na kolej jeszcze więcej podróżnych. Bogatsza oferta przewozów pozwoli natomiast z powodzeniem konkurować kolejom z transportem samochodowym. Wszystko to dzięki realizacji „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, w ramach którego polski rząd przeznaczył na infrastrukturę przystankową miliard złotych – powiedział Piotr Kaliszewski, asystent wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela.

Oprócz przystanku w Łagiewnikach, w oparciu o fundusze z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025” zostaną przebudowane perony na stacji Kraśnik (na trasie między Lublinem Głównym a Stalową Wolą lk 68) i przystankach Zamość Starówka oraz Zamość Wschód (na odcinku Zawada-Hrubieszów lk 72).

100 metrowe perony Zamość Starówka i Zamość Wschód po przebudowie będą miały 200 metrów, natomiast peron w stacji Kraśnik zostanie wydłużony do 250 m. Taka zmiana umożliwi przewoźnikom sprawniejsze planowanie postojów na stacji, w tym zatrzymywanie się dłuższych pociągów dalekobieżnych.

Dodatkowo przystanki Zamość Starówka i Zamość Wschód zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przewidziano budowę pochylni, systemu ścieżek naprowadzających, montaż nowych wiat, ławek i tablic informacyjnych.

Podpisanie umowy na budowę i modernizację przystanków w systemie „Projektuj i Buduj” zaplanowano w III kwartale 2022 r. Zakończenie projektów przewiduje się na IV kwartał 2023 roku.

Program Przystankowy w województwie lubelskim

W województwie lubelskim program przystankowy obejmuje 13 lokalizacji. Oprócz przystanku w Łagiewnikach są to: Żurawnica, Leopoldów, Sarnów, Bystrzyca koło Lublina, Kraśnik, Wólka Niedzieliska, Zamość Starówka, Zamość Wschód oraz Chotyłów. Przystanki Szczebrzeszyn Miasto, Klemensów, Długi Kąt zmienią swoją lokalizację, by zapewnić mieszkańcom łatwiejszy dostęp do kolei. Na liście rezerwowej znajdują się m.in. przystanki: Milanów, Bezwola, Lisiowólka, Jaski i Aleksandrów na linii Łuków-Lublin Północny (lk30). W realizacji są przystanki Szczebrzeszyn, Sarnów, Klemensów oraz Długi Kąt. Na przystanku w Leopoldowie przy linii kolejowej nr 26 Łuków – Dęblin oddano już do użytku pasażerów nowy peron, drugi jest budowany. Koniec robót w Leopoldowie przewidziano na drugą połowę 2022.

Kontakt dla mediów:
Karol Jakubowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 668 679 414