Nowoczesny rozjazd na CMK – PLK podnoszą standardy
![](/files/_processed_/9/0/csm_P4050516_9caa7deb33.jpg)
Zabudowany na stacji Psary rozjazd, jest wykonany ściśle według nowych wymagań PKP Polskie Linie Kolejowe S.A Ich celem jest m.in. zwiększenie efektywności modernizacji linii poprzez stosowanie rozjazdów bardziej trwałych, niezawodnych i nie wymagających częstych przeglądów ani konserwacji.
– Działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., związane z zastosowaniem nowoczesnego rozjazdu, są nie tylko wypełnieniem nowych wymagań zarządcy Infrastruktury, ale też stanowią element przygotowań palety nowych konstrukcji, które miałyby w przyszłości zastosowanie na liniach dużych prędkości – mówi Antoni Jasiński, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Znowelizowane standardy, przyjęte przez Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przed dwoma laty (9 lutego 2016 r.), wchodzą w życie w czerwcu br. Dwa lata od ich przyjęcia, to czas, aby producenci operujący w Polsce zdołali zmodyfikować swoją ofertę i przeprowadzić testowanie nowych produktów. Pośród licznych zmian, wynikających z nowych standardów, rozjazd w Psarach jest najbardziej śmiałym wdrożeniem. Wpływa na to jego kompleksowość i wielobranżowość, a także wymogi integracji nowego systemu z urządzeniami stacyjnymi różnych firm.
Skomplikowana zabudowa rozjazdu została wykonana przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska, spółkę zależną PLK, w sposób sprawny i niezakłócający ruchu pociągów. Dzięki spełnieniu nowych wymagań, wprowadzonych przez zarządcę infrastruktury, dostarczono rozjazd w blokach. Odizolowany został też fragment sieci trakcyjnej i urządzenie zabudowano specjalnym dźwigiem – bez dodatkowego, czasochłonnego montażu rozjazdu w torach i dłuższego wyłączania linii.
W celu rozpowszechniania nowatorskich rozwiązań technicznych, należy przeprowadzić pełny proces certyfikacji produktu zgodnie z obowiązującym prawem zarówno krajowym jak i unijnym. Dla potrzeb ostatecznego potwierdzania walorów nowej konstrukcji badania rozjazdu i systemu sterowania przeprowadza Instytut Kolejnictwa w Warszawie.
Rozjazd wyprodukowała polska firma Track Tec KolTram Sp. z o.o. w Zawadzkiem. Ta sama firma zintegrowała go z systemem ALSTOM SmartDrive (mądry napęd) i dostarczyła blokowo na budowę, gdzie firma Bombardier zaadaptowała swoje urządzenia.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
694 480 239