Powrót

Nowoczesne systemy sterowania zwiększą bezpieczeństwo podróżnych

Nowoczesne urządzenia srk odpowiadają za bezpieczne prowadzenie pociągów i wspierają codzienną pracę dyżurnych ruchu. W XXI wieku zmodernizowane linie kolejowe dysponują  najnowszymi technikami sterowaniem ruchem pociągów. Tak będzie na trasie E30 między Krakowem Głównym a Podłężem.

Na odcinku zbudowane będą dwa lokalne centra sterowania (LCS), odpowiadające za sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Ich rola będzie kluczowa, ponieważ pomiędzy Krakowem Płaszowem a Krakowem Głównym dobudowane zostaną dwa dodatkowe tory i znacznie zwiększy się liczba składów.


Systemy bezpieczeństwa najnowszej generacji

Jeden LCS zostanie ulokowany w nastawni stacji Kraków Główny. Ten charakterystyczny budynek, który mijają wszystkie pociągi wjeżdżające do Krakowa od strony Katowic i Warszawy, modernizowany był w latach 80-tych XX wieku. Wtedy też uruchomiono w nim, bardzo nowoczesną - na ówczesny czas, nastawnię przekaźnikową. Krakowscy dyżurni ruchu korzystają z niej do dziś. Wkrótce budynek zostanie gruntownie zmodernizowany i wyposażony w komputerowe urządzenia najnowszej generacji.

Ponieważ służba dyżurnych ruchu trwa non-stop - kierowanie ruchem nie może być przerwane, nastawnia przebudowywana jest etapami. Prace już się rozpoczęły. Polegają na odnowieniu i przygotowaniu nowych pomieszczeń, wymianie instalacji. Odświeżona zostanie także bryła budynku. Będzie m.in. nowa elewacja i okna.

Równolegle robotnicy pracują przy wymianie tzw. głowicy rozjazdowej na stacji Kraków Główny. Tzn., że zostaną wymienione wszystkie tory i rozjazdy prowadzące na poszczególne perony. Dzięki temu ruchu pociągów wjeżdżających i wyjeżdżających najważniejszej krakowskiej stacji będzie się odbywał - mimo większej liczby pociągów, sprawnie i bezpiecznie.


Efekty przebudowy linii E30

Głównym efektem przebudowy linii E30 będzie poprawa obsługi pasażerów i sprawniejszy przejazd pociągów, dzięki rozbudowie Krakowskiego Węzła Kolejowego. Powstaną nowe tory do obsługi pociągów aglomeracyjnych. W krakowskich Grzegórzkach i Złocieniu wybudowane zostaną nowe przystanki a istniejące będą gruntownie zmodernizowane. Ruch pociągów będzie kontrolowany przez nowoczesne systemy w dwóch Lokalnych Centrach Sterowania a na Wiśle pojawią się nowe mosty. Prace budowlane zakończą się w 2020 roku, a ich wartość jest szacowana na niemal 1 mld zł.

 

Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik

Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
piotr.hamarnik@plk-sa.pl
T: + 48 605 352 883


„Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji”.