Powrót

Nowoczesne centrum sterowania ułatwia zarządzanie ruchem na stacji Kraków Główny

Pociąg regionalny przejeżdża obok nastawni Kraków Główny, fot. Piotr Hamarnik

Dyżurni ruchu pracujący na stacji Kraków Główny przeprowadzili się do odnowionego „bocianiego gniazda”. To ostatnie piętro w charakterystycznym budynku nastawni, znajdującym się przy torach, na północ od peronów. Pomieszczenia, podobnie jak cały budynek, przeszły gruntowną modernizację. Pochodzące z lat osiemdziesiątych XX wieku urządzenia przekaźnikowe zastąpiły komputerowe systemy zarządzania ruchem, pracujące zgodnie z najnowszymi kolejowymi standardami. Dzięki postępowi technicznemu i miniaturyzacji znacząco zmniejszyła się powierzchnia do tej pory zajmowana przez systemy bezpieczeństwa. W wygospodarowanej przestrzeni przygotowano nowoczesne pomieszczenia biurowe, co poprawiło warunki pracy kolejarzy na stacji.

Budujemy nowoczesną polską kolej. Widać to m.in. w Krakowie, gdzie podróżni mogą już korzystać z efektów wielomilionowych inwestycji w rozwój tego środka transportu: to nowa infrastruktura i modernizowane zaplecze – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Budynek nastawni stał się bardziej ekologiczny. Ściany i stropy poddano termomodernizacji. Wymieniono drzwi, okna, systemy wentylacji i ogrzewania. Obok wykonano także nowe przyłącze cieplne. Dzięki inwestycji PLK SA znacznie ograniczyły zużycie energii.

Nowe systemy sterowania to większe bezpieczeństwo i niezawodność działania. Cieszę się, że kolejarze w Krakowie mogą korzystać z najnowszych technologii w procesie bieżącego zarządzania ruchem pociągów – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Modernizacja nastawni i instalacja nowych systemów sterowania ruchem pociągów to część największej unijnej inwestycji kolejowej, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w mieście. W ramach projektu powstały dodatkowe tory na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, oraz nowy przystanek w centrum miasta – Kraków Grzegórzki. Zwiększyły się możliwości w przewozach pasażerskich i towarowych. Nowe tory, estakady, mosty i wiadukty ułatwiły rozwój połączeń kolejowych w przyszłości. Stacja Kraków Główny to część ważnej magistrali kolejowej E30, która łączy Niemcy z Polską i Ukrainą. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej" to inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Więcej o inwestycji: https://krakow-rudzice.pl/.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.
 

Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 605 352 883