Powrót

Nowe możliwości kolei w Wołominie

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach modernizacji linii Rail Baltica prowadzą bardzo intensywne prace w Wołominie. W miejscu przejazdów, w ciągu ulic Przejazd – Sasina i Niepodległości – Geodetów, powstają połączenia bezkolizyjne. Po zakończeniu inwestycji kierowcy swobodnie i bezpiecznie przedostaną się na drugą stronę miasta tunelami pod torami. Obecnie trwają prace konstrukcyjne.

Stacje Wołomin i Wołomin Słoneczna przechodzą kompleksową przebudowę. Stare perony zostaną zastąpione nowoczesnymi platformami, na których zainstalowane będą wyświetlacze i megafony. Nowe będą również ławki, wiaty, zegary i oznakowanie. Oba obiekty będą dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, podróżnych z cięższym bagażem czy opiekunów z dziećmi w wózkach - mówi Paweł Rosiak, dyrektor projektu w PLK.

Stacja Wołomin Słoneczna w połowie maja wejdzie w ostatnią już fazę modernizacji. Budowany będzie nowy peron wyspowy i tory dla ruchu podmiejskiego. Ze względu na bardzo szeroki zakres prac przystanek Wołomin Słoneczna będzie wyłączony z eksploatacji. Od 15 maja do końca czerwca pasażerowie będą korzystać ze stacji Wołomin i Zagościniec.

Na stacji w Wołominie, w środkowej części peronów, powstaje podziemne przejście dla pieszych, które zastąpi wysłużoną kładkę nad torami. Będzie w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Nowy tunel dla pieszych jest budowany również na ul. Sikorskiego. 

Od początku maja przebudowywane są przejazdy kolejowo-drogowe w Kobyłce, które zostaną wyposażone w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, rogatki i sygnalizację. Takie rozwiązania podniosą poziom bezpieczeństwa i ułatwia komunikacje na przejazdach przy stacji Kobyłka i Kobyłka Ossów. 


Dodatkowe tory - wygodniej i sprawniej koleją do Warszawy

Korzystną i jedną z najistotniejszych zmian dla osób dojeżdżających do stolicy z podwarszawskich miejscowości jest dobudowanie drugiej pary torów na odcinku od Zielonki do Wołomina. Dzięki nim ruch podmiejski zostanie oddzielony od ruchu pociągów dalekobieżnych, co pozwoli na zwiększenie przepustowości linii. Pociągi będą mogły kursować sprawniej i maksymalnie ograniczone zostaną zmiany w rozkładzie. 

W ramach działań związanych z ochroną środowiska, wzdłuż linii kolejowej zamontowane zostaną ekrany akustyczne zapobiegające hałasowi i zwiększające bezpieczeństwo.  

Po zakończeniu prac najszybsze dalekobieżne pociągi pasażerskie będą mogły jeździć po trasie z maksymalną prędkością 160 km/h, natomiast towarowe z prędkością do 120 km/h. Całość zasadniczych prac zostanie zakończona do końca roku. 

Modernizacja linii kolejowej E 75 Warszawa – Białystok – granica państwa (Rail Baltica) na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) obejmuje 60 obiektów inżynieryjnych (wymiana, remont lub budowa nowych), w tym 10 wiaduktów kolejowych, 3 wiadukty drogowe, 9 mostów kolejowych, 7 przejść pod torami, 19 przepustów, 11 przepustów dla płazów z konstrukcjami naprowadzającymi i 1 przejście dla zwierząt średnich. Modernizowane są wszystkie przejazdy kolejowe położone na tym odcinku linii. Niektóre z przejazdów są zlikwidowane, a w ich miejsce powstają bezkolizyjne skrzyżowania w postaci wiaduktów lub tuneli.

Całkowity koszt robót na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) to ponad 2 miliardy złotych.

Kontakt dla mediów:
Karol Jakubowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 668 679 414

Pliki do pobrania