Powrót

Nowe i modernizowane przystanki na linii Poznań - Piła

Od września na ponad 25 km odcinku Poznań – Oborniki Most rozpoczęły się prace. Obejmują sieć trakcyjną i obiekty inżynieryjne oraz jeden z dwóch torów. Przebudowywane są, od strony modernizowanego toru, przystanki w Wargowie, Złotnikach, Poznaniu Strzeszynie, Golęczewie  i Chludowie. Widać już perony na nowych przystankach: Poznań Podolany i Złotniki Osiedle Grzybowe. Na modernizowanym odcinku wymienionych będzie także 9 rozjazdów – ważnych elementów linii kolejowej, odpowiedzialnych za sprawny ruch pociągów. Wyremontowane będą również trzy wiadukty.

- Szybkie rozpoczęcie prac na trasie Poznań – Piła zapowiada sprawne zakończenie projektu i możliwość korzystania z krótkich podróży i nowych wygodnych przystanków w grudniu 2019 r. Projekt ma istotne znaczenie dla Wielkopolski i aglomeracji poznańskiej, ale zapewni także lepsze podróże w relacjach międzyregionalnych i sprawniejszy przewóz ładunków. – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Prace nie wpływają znacząco na ruch pociągów. Utrzymywane są rozkładowe połączenia z Poznania do Obornik i Piły. Pierwszy etap prac planowany jest do grudnia 2017 r. 


Powstaje Lokalne Centrum Sterowania - drugi etap prac  

Od grudnia do marca 2018 r. układane będą kable telekomunikacyjne do nowego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) i budowane nastawnie kontenerowe. Zaplanowano prace przy sieci trakcyjnej. 

W marcu 2018 r. rozpocznie się kolejny etap modernizacji. Obejmie drugi tor na odcinku Poznań – Oborniki Most, a także: remont mostu na Warcie między Obornikami Most a Obornikami Miasto, jednotorowy odcinek Oborniki – Piła. Wówczas pomiędzy Obornikami a Piłą wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. 


Bezpieczniej, szybciej i wygodniej z Poznania do Piły

Modernizacja 94 kilometrowej linii skróci czas przejazdu z Poznania do Piły o ok. 40 minut – z ok. 2 h do 1 h i 20 minut. Wybudowane zostaną 4 nowe przystanki: Poznań Podolany, Złotniki Osiedle Grzybowe, Złotkowo i Gołaszyn (nazwy tymczasowe). Przebudowane zostaną stacje: Złotniki, Wargowo, Oborniki Wielkopolskie, Rogoźno Wielkopolskie, Budzyń, Chodzież, Dziembówko, Piła oraz przystanki: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo, Oborniki Miasto, Rożnowo, Parkowo, Tarnowo Rogozińskie, Sokołowo Budzyńskie, Ostrówki koło Chodzieży, Milcz, Piła Kalina. 

Wszystkie obiekty będą wyposażone w nowe wiaty i siedzenia. Komfortową obsługę zapewni także czytelne oznakowane, system informacji oraz nowe oświetlenie. Dla osób o ograniczonej mobilności oraz niewidomych i niedowidzących na wszystkich stacjach i przystankach uwzględnione są udogodnienia. Będą specjalne pasy naprowadzające oraz podjazdy.

Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane będą przejścia pod torami. Tunel w Pile będzie  wyposażony w windy. Wszystkie stacje i przystanki zyskają stojaki dla rowerów. 

Nowe Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym (LCS) w Poznaniu zapewni sprawny nadzór nad linią kolejową. Poziom bezpieczeństwa zwiększy także wymiana rozjazdów i modernizacja przejazdów kolejowo – drogowych. Aż 76 skrzyżowań toru z drogą będzie objętych pracami. 44 zyskają dodatkowe urządzenia zabezpieczające – sygnalizację lub rogatki. 

Roboty pomiędzy stolicą Wielkopolski a Piłą zakończą się w grudniu 2019 r.

Modernizacja linii między Poznaniem a Piłą jest finansowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego. Wartość projektu to około 500 mln zł netto. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to około 425 mln zł netto, tj. 85% wartości zadania.

 

Kontakt dla mediów:
Zbigniew Wolny
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel.: 600 084 749