Powrót

Nowe czasy na kolei – krótsza podróż w nowym rozkładzie jazdy

Krótsze czasy przejazdu

Obecnie ze stolicy do Wrocławia podróż trwa ponad 5h. W nowym rozkładzie czas ten skróci się do 3 godzin 42 minut. Z Warszawy do Katowic będzie można dojechać w 2h 34 minuty, do Krakowa w 2h 28 minut, a do Gdańska w 2h 58 minut. Z południa na północ Polski podróż potrwa około 5h 30 minut. W 2015 roku, wraz z modernizacją infrastruktury, czasy ulegną dalszemu skróceniu.

Nowe, krótsze czasy przejazdu sprawiają, że pociągi znów stają się konkurencyjne. Na większości tras, między dużymi miastami, pociągiem dojedziemy szybciej niż autobusem, samochodem czy samolotem - mówi Marcin Celejewski, Prezes Zarządu PKP Intercity. - Dobry rozkład jazdy nie oznacza jedynie atrakcyjnych czasów przejazdu. To też siatka gwarantująca połączenia w stałym rozłożeniu - czyli np. w godzinach szczytu co godzinę, a poza szczytem co ok. 2 godziny. Ważne są również skomunikowania, czyli możliwość sprawnych przesiadek między pociągami dalekobieżnymi i regionalnymi – dodaje Marcin Celejewski. - Dla naszych klientów liczy się wygoda. W grudniu na torach pojawią się pociągi Pendolino, jak również coraz więcej nowych i zmodernizowanych wagonów.

Krótsze czasy przejazdu między głównymi miastami to między innymi efekt rekordowych nakładów na inwestycje. W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczą 7 mld zł na inwestycje w infrastrukturę kolejową i 2 mld zł na utrzymanie i remonty sieci kolejowej. Efektem prac jest 1400 kilometrów zmodernizowanych torów, około 200 nowych, wyposażonych w wiaty, oświetlenie i czytelnie oznakowanych peronów, dostosowanych do obsługi osób z ograniczoną mobilnością. Szybszy i bezpieczny przejazd umożliwiają dziesiątki zmodernizowanych mostów, wiaduktów i przejazdów kolejowo-drogowych.

14 grudnia br., w rozkładowych kursach, pociągi przekroczą prędkość 160 km/h, z którą jeździmy w Polsce od 25 lat. Tym samym, będziemy pierwszym krajem spośród nowych członków Unii Europejskiej, w którym prędkość zostanie podniesiona do 200 km/h. 

- W tym roku możemy zaoferować pasażerom najkrótsze w historii czasy podróży pociągiem między najważniejszymi aglomeracjami w Polsce. To efekt rekordowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – mówi Remigiusz Paszkiewicz, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Od 14 grudnia trasę z Warszawy do Trójmiasta pociągi pokonają w czasie poniżej trzech godzin. Oznacza to skrócenie podróży o ponad godzinę. Znacznie krótsza będzie też podróż ze stolicy do Krakowa i Katowic. Około półtorej godziny oszczędzą pasażerowie podróżujący z Warszawy do Wrocławia. Od połowy grudnia pociągi pokonają ten dystans w 3 godziny i 42 minuty, co będzie najlepszym w historii czasem przejazdu na tej trasie.

Od niedzieli krótsze czasy będą dostępne nie tylko na głównych trasach, dedykowanych najszybszym pociągom. W czasie nieco ponad 3 godziny, przejedziemy pociągiem z Poznania do Trójmiasta, a o blisko 2 godziny krócej potrwa podróż z Wrocławia do Krakowa.
Korzyści odczują także pasażerowie połączeń aglomeracyjnych. W województwie kujawsko-pomorskim pociągi osobowe już pokonują odcinek z Torunia do Bydgoszczy w około 45 minut. To ponad 20 minut krócej, niż poprzednio. Na odcinku Chełmża – Grudziądz składy pojadą 20 minut krócej, a czas przejazdu na trasie z Inowrocławia do Jabłonowa Pomorskiego skróci się o 25 minut.
Zmodernizowana linia z Legnicy i Opola do Wrocławia zapewni sprawny przejazd większej liczbie pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych.


Pociągi Express InterCity Premium

14 grudnia br. pierwsze regularne kursy po polskich torach rozpoczną pociągi Express InterCity Premium. Składy połączą północ z południem Polski, kursując między Trójmiastem, Warszawą, Krakowem, Katowicami oraz Wrocławiem.

Pasażerowie, którzy zaplanują podróż wcześniej, mogą liczyć na bilety za 49 zł i rabaty sięgające 30%. Studenci i uczniowie będą mogli również skorzystać z ulg ustawowych. Porównując rok 2014 do roku 2013, PKP Intercity odnotowało ponad 200% wzrost sprzedaży na pociągi oferujące najwyższy standard podróży (EIC oraz EIP). Już ponad 45 tys. osób kupiło bilety na przejazdy pociągami Pendolino.

Obecnie w Polsce jest 18 składów Express InterCity Premium, z których do dziś 15 przeszło restrykcyjne testy. W grudniu br. do obsługi pasażerów wykorzystanych zostanie 9 pojazdów. Na trasie z Warszawy do Krakowa będzie kursowało 7 par połączeń, ze stolicy do Trójmiasta 5 par, a pomiędzy Warszawą i Wrocławiem oraz Warszawą i Katowicami po 2 pary. 6 składów będzie stanowić niezbędną rezerwę. 


Nowy rozkład jazdy

14 grudnia br. wchodzi w życie nowy, roczny rozkład jazdy pociągów. Podróżni będą mogli liczyć na pomoc mobilnych informatorów, którzy będą obecni na największych dworcach w kraju. Pasażerowie znajdą tam również specjalne ulotki informacyjne. O wszystkich zmianach będzie można dowiedzieć się również ze stron internetowych (www.rozklad-pkp.pl, www.intercity.pl, www.plk-sa.pl, www.pkpsa.pl), portali społecznościowych (twitter, facebook) oraz z infolinii 19 757. Podróżni mogą również śledzić monitoring zajętości miejsc w pociągach PKP Intercity na stronie internetowej przewoźnika.
Dodatkowej informacji i pomocy podróżnym udzielać będą pracownicy Nowych Biur Dworca, które zlokalizowane są na 8 największych dworcach w kraju.

W nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity uruchomi ponad 360 połączeń w komunikacji krajowej i międzynarodowej.