Powrót

Niemal 300 metrów podziemnej podróży Kingi, Jadwiga w blokach startowych

Plac budowy w Pisarzowej, w miejscu gdzie rozpoczęto drążenie tuneli kolejowych, widok z lotu ptaka, fot. Piotr Hamarnik

Kinga, przeszło 600 tonowa tarcza TBM, rozpoczęła drążenie tunelu ewakuacyjnego w ostatni dzień marca. Do dziś maszyna wybudowała niemal 300 metrów podziemnej budowli. Dystans ten rośnie z godziny na godzinę, bo prace trwają w tym miejscu bez przerw. Skomplikowany proces technologiczny jest stale nadzorowany przez inżynierów i specjalistów. Nad właściwym i bezpiecznym działaniem maszyny czuwa system detektorów. Docelowo tarcza ma pokonywać ponad 10 metrów górotworu na dobę, przy jednoczesnym montażu ścian i usuwaniu wydobytego urobku. Pozwoli to na wydrążenie niemal 4 km tunelu w ok. 10 miesięcy.

Osobiście widziałem dziś, jak trudne zadanie wykonują specjaliści na tym placu budowy. Tym bardziej cieszę się, że działania realizowane są zgodnie z przyjętym planem. Już niedługo Małopolska zyska nowe, atrakcyjne czasowo połączenie kolejowe. Dzięki niemu zaktywizujemy gospodarczo i społecznie Limanową, Nowy Sącz i szereg innych miejscowości – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Tuż obok tunelu ewakuacyjnego drążony będzie tunel dla pociągów. Wykona go Jadwiga, większa siostra Kingi. Obecnie tarcza TBM jest składana i przygotowywana do pracy, którą rozpocznie za kilka tygodni. Wykonawcy przy dostrajaniu drugiej maszyny skorzystają z doświadczeń zdobytych podczas pierwszych tygodni pracy przy mniejszym obiekcie. W sumie w ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski powstanie 20 tuneli. Pociągi będą kursować w 16 z nich, o łącznej długości niemal 21 km. Towarzyszących im tuneli ewakuacyjnych będzie 4, a ich długość osiągnie ok. 10 km.

Jesteśmy na placu budowy jednego z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych projektów realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe. Budowa nowej linii kolejowej w tak skomplikowanym otoczeniu jest niewątpliwie wyzwaniem. Zbierane przez nas teraz doświadczenia są bezcenną lekcją, dającą gwarancję znakomitego przygotowania do kolejnych inwestycji o podobnej bądź większej skali – mówi Piotr Grawicz, z-ca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Modernizacja linii kolejowej Limanowa–bocznica Klęczany to jeden z czterech odcinków projektu „Podłęże-Piekiełko” na których już realizowane są prace budowlane. Chodzi o stację Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany–Nowy Sącz i Chabówka-Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów.

Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl.

Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 605 352 883