Powrót

Nie ma wakacji od bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych

Wręczanie ulotki z informacjami o bezpieczeństwie na przejazdach, fot. Martyn Janduła

Ambasadorzy Bezpieczeństwa w każdy wakacyjny piątek prowadzą działania na przejazdach kolejowo-drogowych. Dodatkowe kontrole zachowania kierowców, rowerzystów oraz edukacja i wskazywanie, gdzie znajdziemy ważne informacje na żółtych naklejkach, przypominają o bezpieczeństwie podczas wyjazdów i powrotów z wakacji.

„Bezpieczne piątki” to akcja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w ramach kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd”. Dziś akcje pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych i Straży Ochrony Kolei są na przejazdach m.in. we Wronkach, Władysławowie, Świnoujściu, Tłuszczu, Częstochowie, Opolu, Łodzi.

Nieostrożność, pośpiech i brawura kierowców to przyczyna 99 proc. wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Niezatrzymywanie się przed znakiem stop, ignorowanie czerwonych świateł, omijanie zamkniętych, wjeżdżanie pod opadające rogatki, czy też wjeżdżanie na przejazd bez możliwości zjazdu – to najczęstsze przyczyny tragedii.

Liczba zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych maleje. W 2020 r. w porównaniu z 2019 r. o 15% zmniejszyła się liczba wypadków z pojazdami na przejazdach kolejowo-drogowych. W 2020 roku odnotowano 158 zdarzeń, a w 2019 roku 185. Od 1 lipca do 31 sierpnia 2020 roku było 25 wypadków, zginęło w nich 5 osób, 4 zostały ciężko ranne.

Ambasadorzy Bezpieczeństwa apelują o przestrzeganie przepisów podczas przekraczania torów i o „słuchanie głosu rozsądku”. Chcemy, aby te wakacje były bezpieczniejsze.

#ŻółtaNaklejkaPLK ratuje życie. Naklejki umieszczone na przejazdach kolejowo-drogowych mają trzy ważne numery. To Indywidualny numer przejazdu, który precyzyjnie określa położenie, numer alarmowy 112, który należy wybrać, gdy zagrożone jest życie i zdrowie oraz numer do służb technicznych PLK, na który można zgłaszać nieprawidłowości i awarie na przejazdach, które nie zagrażają bezpośrednio życiu.

W czerwcu 2018 r. dla zwiększenia bezpieczeństwa kierowców, pieszych i pasażerów pociągów, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oznakowały 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych żółtymi naklejkami z informacjami, które ratują życie w niebezpiecznych sytuacjach na torach.

„Bezpieczny przejazd…” edukacja na lato

Kampania społeczna „Bezpieczny przejazd” to działania na przejazdach, w szkołach, spoty o bezpiecznym zachowaniu w tv, radiu, internecie, plakaty i ulotki. Dzięki aplikacjom mobilnym kampanii „Bezpieczny przejazd” dzieci nie będą się nudzić podczas wakacyjnych podróży. Razem z Ambasadorami Bezpieczeństwa zapraszamy rodziców i dzieci do korzystania z aplikacji mobilnych oraz gier edukacyjnych, dostępnych na stronie internetowej kampanii. W trakcie podróżowania pociągiem czy samochodem najmłodsi mogą poznać zasady bezpieczeństwa.

„Bezpieczny przejazd VR” to aplikacja mobilna, która, przy użyciu gogli VR, pozwala uczyć się na wykreowanym w wirtualnej rzeczywistości przejeździe. Można jej używać również korzystając z samego smartfona. Dostępna jest w wersji na Androida oraz iOS.

„Bezpieczny Przejazd – Wyzwanie” to niekończący się wyścig, podczas którego można poznać różne kategorie przejazdów oraz wyrobić nawyk prawidłowego ich pokonania, niezależnie od kategorii. Świetna zabawa dla wszystkich lubiących rywalizację, pobijanie rekordów i zdobywanie trofeów. Dostępna jest w wersji na Androida, iOS oraz Windows.

Dla najmłodszych – Gra w znaki, Memory, Znajdź różnicę i Puzzle, czyli to co wszyscy lubimy najbardziej. I doskonała okazja dla rodziców, by sprawdzili swoją wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa i znajomość przepisów ruchu drogowego. Wszystkie gry są dostępne na www.bezpieczny-przejazd.pl/edukacja/dla-dzieci.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 239