Na bydgoskim Fordonie nowy peron zachęca do podróżowania koleją

Wraz z zakończeniem zastępczej komunikacji autobusowej, obowiązującej na trasie Bydgoszcz Wschód – Unisław Pomorski (linia kolejowa nr 209 Kowalewo Pomorskie – Bydgoszcz Wschód), udostępniliśmy podróżnym nowy peron nr 2 na modernizowanym przystanku Bydgoszcz Fordon.
Z wyższej konstrukcji łatwiej wsiada się do pociągów odjeżdżających w kierunku centrum miasta oraz Chełmży. Peron dostosowany jest do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W nawierzchni ułożono ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących. Jest wiata, ławki, gabloty informacyjne, nowe oznakowanie oraz oświetlenie z energooszczędnymi oprawami LED.
Prace na przystanku będą kontynuowane. Wkrótce wykonawca przystąpi do zabudowy nowych torów oraz przebudowy peronu nr 1. Docelowo przystanek ponownie stanie się stacją kolejową. Dzięki przebudowie układu torowego oraz modernizacji sieci trakcyjnej ponownie możliwe będzie mijanie się na stacji pociągów prowadzonych trakcją spalinową i elektryczną. Tak jak przed 1997 r. będzie również możliwa obsługa składów towarowych.
Lepszy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Bydgoszcz Stary Fordon, który powstaje w sąsiedztwie wiaduktu przy ul. Fordońskiej. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie pociągów na szlakach Unisław Pomorski – Bydgoszcz Fordon i Bydgoszcz Fordon – Bydgoszcz Wschód. Będzie bezpieczniej na dwóch przejazdach kolejowo – drogowych: na drodze wojewódzkiej 551 w miejscowości Dąbrowa Chełmińska oraz na drodze krajowej nr 80 w miejscowości Strzyżawa, gdzie zabudowano nowe urządzenia przejazdowe – rogatki i sygnalizatory. Takie same urządzenia pojawią się także na przejściu dla pieszych w ciągu ul. Wardyńskiego. Prace obejmują też naprawę wiaduktu kolejowego nad ul. Jana Brzechwy.
Wartość prac w ramach zadania pn. „Budowa mijanki Bydgoszcz Fordon na linii kolejowej nr 209 Kowalewo Pomorskie – Bydgoszcz Wschód” wynosi ok. 40 mln zł netto ze środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy dla projektu pn. „Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych – etap II”. Zakończenie robót planowane jest w II kwartale 2026 r.