Murale ożywią przejścia pod torami na stacji Bytom. Znana artystka rozpoczęła prace

Podróżni od grudnia 2024 r. korzystają z przebudowanej stacji Bytom na linii Chorzów Batory – Tarnowskie Góry. Dwa przejścia pod torami zapewniają wygodny i bezpieczny dostęp na perony i na drugą stronę miasta. Dodatkowo, rozpoczęliśmy prace, które poprawią estetykę nowych obiektów. Murale, czyli wielkoformatowe malowidła ścienne, pokryją ściany w tunelach i będą nawiązywały do historii kolei, miasta i regionu. Obok ciekawostek kolejowych i historycznych, pojawią się też rysunki z dziedziny lokalnej flory i fauny. Za wykonanie murali będzie odpowiedzialna Mona Tusz, znana artystka i aktywistka street-artowa, która realizuje projekty w przestrzeni miejskiej, najczęściej na terenie woj. śląskiego.
Plastyczna „wypowiedź” korzystnie zmieni estetykę i wizerunek dróg pod torami oraz umili oczekiwanie na pociąg. Prace w przejściach podziemnych potrwają do końca października br.
Komfortowe podróże ze stacji Bytom
Na stacji Bytom trzy perony wyposażyliśmy w ławki, jasne oświetlenie i nagłośnienie. Zainstalowaliśmy tablice informacyjne oraz infokioski z rozkładem jazdy. Do końca października stacja zostanie uzupełniona o wyświetlacze z danymi o przyjazdach i odjazdach pociągów. Komunikację z dwóch przejść podziemnych ułatwiają windy. Na nawierzchni peronów zachowano pierwotny układ płytek w karo. Hala peronowa ma nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i historyczne przeszklenia. Jej konstrukcja została wcześniej wzmocniona. Na szklanej elewacji obiektu pojawiły się nowe, ledowe napisy z nazwą stacji. Zastosowane rozwiązania pozwoliły na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Prace zrealizowano w ścisłej współpracy z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Nie zapomnieliśmy, że bytomska hala jest też świadkiem historii. Na konstrukcji obiektu pozostawiono widoczne efekty działań wojennych, takie jak wgniecenie w przęśle po upadku bomby i dziury od kul. Od końca września z nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania w Bytomiu dyżurni będą dbać o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa. Układ torowy został zaprojektowany z uwzględnieniem zabytkowej nastawni bramowej, która odzyskała blask i ponownie stała się wizytówką stacji.
Przebudowa stacji Bytom jest częścią większej inwestycji PLK SA na linii Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Jej efektem są sprawniejsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe podróże koleją na trasie z Katowic do Tarnowskich Gór i Lublińca. Od najbliższej korekty rozkładu jazdy (31.08) dodatkowo skróci się czas przejazdu pociągów na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry z obecnych ok. 40 min do ok. 33 min.
Zakończenie wszystkich prac na linii planowane jest na koniec 2025 r. Wartość inwestycji to ok. 1,5 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).