Powrót

Modernizacja linii E 30, ma odcinku Zabrze - Kraków - intensywne przygotowania do rozpoczęcia prac

Pierwszy harmonogram prac, związanych z modernizacją linii E 30 na odcinku Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny Towarowy, został już zaprezentowany inwestorowi przez konsorcjum, na czele którego stoi Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych i Inżynieryjnych S.A. To wykonawca, z którym inwestor – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zawarł pierwszy z kontraktów na przebudowę odcinka od stacji Sosnowiec Jęzor do stacji Trzebinia. Prace prowadzone są w trybie „projektuj i buduj”.

– Firmy muszą dostarczyć harmonogram prac w ciągu 28 dni od dnia podpisania umowy. Zawarliśmy cztery kontrakty budowlane: trzy na typowe projektowanie i budowę linii, a ostatni, nietypowy, jedynie na sygnalizację dla obszaru trzech LCS-ów: Jaworzno Szczakowa, Trzebinia i Kraków Mydlniki – tłumaczy Janusz Pluta, dyrektor projektu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe analizują przedstawiony harmonogram prac i czekają na dwa pozostałe, które przedstawią im wykonawcy robót na odcinkach Trzebinia – Krzeszowice (kontrakt nr 2) oraz Krzeszowice – Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy (kontrakt nr 3). Umowy z nimi zostały podpisane nieco później – 21 grudnia 2010 roku. Jakby niezależnie do tego konsorcja realizują swoje zadania – w pierwszym etapie muszą powstać mapy geodezyjne, bez którym trudno byłoby przystąpić do prac projektowych.

Realizacja projektu POIiŚ 7.1-11.1 „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków” polega na kompleksowej modernizacji wszystkich elementów infrastruktury kolejowej linii E 30 na odcinku Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny Towarowy (dotyczy linii kolejowych nr 134 i nr 133).

Zakończenie realizacji robót planowane jest na czerwiec 2014 r.

Projekt POiIŚ 7.1-11.1 jest realizowany w systemie „projektuj i buduj” w ramach czterech postępowań przetargowych dla następujących odcinków:

1. Przetarg nr 1: Modernizacja odcinków: Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa (km 6,847-0,000 linii nr 134); Jaworzno Szczakowa – Trzebinia (km 15,810-29,110 linii nr 133),

2. Przetarg nr 2: Modernizacja odcinka: Trzebinia – Krzeszowice (17,6 km linii nr 133);

3. Przetarg nr 3: Modernizacja odcinka: Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy (20,5 km linii nr 133);

4. Przetarg nr 4: Sygnalizacja dla obszaru: LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia, LCS Kraków Mydlniki (6,9 km linii nr 134 oraz 51,8 km linii nr 133).

 

Oprócz czterech kontraktów na realizację robót budowlanych, w ramach projektu realizowane są inne kontrakty na:

  • działania informująco-promujące (15.11.2010 r. została podpisana umowa z wykonawcą),
  • nadzór nad robotami budowlanymi (03.11.2010 r. otwarto oferty i obecnie trwa praca komisji przetargowej),
  • wykonanie budowy i przebudowy sieci i urządzeń stanowiących układ zasilania kolejowej trakcji elektrycznej przez PKP Energetyka S.A. (trwa procedura uzgodnienia treści porozumienia i umowy).

 

Celem modernizacji linii E 30 jest dostosowanie stacji i szlaków do warunków technicznych wynikających z umów AGC i AGTC dla korytarzy transportowych, tj. do kursowania pociągów pasażerskich z taborem klasycznym z prędkością maksymalną 160 km/h i pociągów towarowych z prędkością maksymalną 120 km/h.

   

www.pois.gov.pl

 

Projekt ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013.

 

Informacje dla mediów:
Robert Kuczyński
rzecznik prasowy
Centrum Realizacji Inwestycji
tel. + 48 22 47 321 47
e-mail: r.kuczynski@plk-sa.pl