Powrót

Mewy w Gdańsku zamieszkają obok pociągów

Nowy most na Martwej Wiśle zapewnia sprawny przewóz towarów koleją do gdańskiego portu. Pociągi jadą szybciej i mogą przewozić cięższe ładunki. Wzrosła przepustowość linii dzięki budowie drugiego toru. Transport kolejowy dogodniej obsługuje potrzeby portu. Inwestycja uwzględniała także potrzeby środowiska – szczególnie chronionych gatunków ptaków.

Już podczas inwestycji PLK przygotowały tymczasowe podesty jako zastępcze lęgowiska dla mew. Zgodnie z zaleceniami Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku, ogłoszono też przetarg na budowę stałych miejsc lęgowych. Siedliska powstaną w tym roku pomiędzy mostem drogowym i kolejowym. Platforma o powierzchni ok 30 m2, pokryta m.in. gałęziami i osadzona na słupach ok. 1,5 m nad wodą, będzie zapewniała dobre warunki lęgowe. Martwa Wisła została uznana za jedno z trzech ostatnich w województwie pomorskim miejsc gniazdowania mewy siwej. Szacowany koszt zadania to 82 tys. zł.

W okolicy podpór mostu nad Martwą Wisłą wybudowane zostały też specjalne dwumetrowe przejście dla zwierząt pod torami. Podobne przejścia dla są również na innych mostach na linii między stacją Pruszcz Gdański a Gdańsk Port Północny.


PLK – inwestycje zgodnie z ochroną środowiska

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już na etapie przygotowania inwestycji analizują oddziaływanie kolei na florę i faunę. Również w trakcie prac ograniczane jest oddziaływanie na otoczenie przez stosownie odpowiednich zabezpieczeń, specjalnych technik pracy, wygradzania terenów siedlisk  oraz stosowania ściśle określonych terminów prac – np. poza okresem lęgowym a także prowadząc roboty budowlane pod specjalistycznym nadzorem przyrodniczym w zakresie dostosowanym do potrzeb (np. ornitologicznym, chiropterologicznym czy innym) – mówi Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.

Z przeprowadzonych analiz wynika, że linie kolejowe pozwalają na swobodną wędrówkę zwierząt. W pobliżu tras, gdzie ruch pociągów jest częstszy, PLK stosują dźwiękowe systemy ochrony zwierząt. Urządzenia przed przejazdem pociągu emitują ostrzegawcze głosy zwierząt, ograniczając wtargnięcia na tory i ryzyko kolizji. Powstają także przejścia dla zwierząt nad lub pod torami tzw. „ekodukty”. Również obiekty inżynieryjne, wiadukty, mosty i przepusty – mają przygotowane „ścieżki” dla zwierząt.

Więcej o działaniach PLK dla ochrony środowiska można przeczytać na: https://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/lis-i-borsuk-w-kolejowej-fotopulapce-3198/https://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/nietoperz-nad-torem-kolejowym-3396/

Kontakt dla mediów:

Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
694 480 239

Pliki do pobrania