Powrót

Łódzkie: nowe przystanki kolejowe

Pasażerowie z województwa łódzkiego korzystają już z 15 nowych i zmodernizowanych peronów, przy których zatrzymują się pociągi regionalne. W ramach realizowanego projektu powstaje łącznie 8 nowych i 9 zmodernizowanych przystanków i stacji. Jeszcze w tym roku tylko na terenie Łodzi pasażerowie skorzystają z trzech nowobudowanych przystanków dedykowanych połączeniom aglomeracyjnym – Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Pabianicka i Łódź Dąbrowa, na których obecnie prowadzone są prace budowlane. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą również roboty na przystanku Zgierz Jaracza i Ozorków Nowe Miasto. 
Każdy przystanek jest przystosowany do potrzeb niepełnosprawnych, podróżnych z cięższym bagażem czy rodziców z dziećmi w wózkach. Montowane są  na nich wiaty, oświetlenie i stojaki na rowery. 
Inwestycja obejmująca odcinki czterech linii kolejowych – z Łodzi do Łowicza, do Kutna, ze stacji Łódź Kaliska do stacji Łódź Chojny i do stacji Łódź Widzew zakończy się w 2013 roku. Projekt pozwolił również na podwyższenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami. Na 9 przejazdach działają już urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej m.in. w Łodzi przy ul. Okulickiego, w Jedliczach przy drodze prowadzącej do Grotnik, w Smardzewie, Strykowie oraz Głownie.
Wartość projektu przekracza 42 mln zł netto. Dotacje unijne przyznane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego pokryją 85 proc. kosztów (36 mln zł netto). Kolejne 6,4 mln pochodzi od podmiotów współrealizujących inwestycję: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP S.A., miasta Łódź oraz gminy Zgierz.
Inwestycja uzupełni pozostałe projekty kolejowe realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie aglomeracji łódzkiej.
Pierwszym zadaniem, które pozwoliło na usprawnienie dojazdów koleją do Łodzi była modernizacja trasy z Łodzi do Łowicza. Odcinek między Zgierzem, a Łowiczem  został zmodernizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2011 roku. Prace za ponad 65 milionów złotych umożliwiły wznowienie ruchu pociągów pasażerskich na trasie liczącej 47 kilometrów. Zakres prac budowlanych objął m.in. kompleksową wymianę nawierzchni torowej oraz modernizację 43 przejazdów drogowych. Wykonanie tych robót pozwoliło na przywrócenie na wyremontowanym odcinku linii kolejowej prędkości 90 km/h.
Rozszerzeniem budowy ŁKA jest rewitalizacja linii kolejowej Łódź Widzew – Zgierz. Rozpoczęto już prace torowe, związane z oczyszczaniem tłucznia. Inwestycja obejmie przebudowę torów na długości ponad 12 kilometrów. Po zakończeniu prac czas przejazdu pociągiem aglomeracyjnym z Łodzi Widzewa do stacji Zgierz wyniesie około 15 minut, a maksymalna prędkość pociągów wyniesie 100 km/h. Podróżni będą mogli ponownie korzystać z trzech przebudowanych przystanków:  Łódź Stoki, Łódź Marysin i Łódź Arturówek – od wielu lat wyłączonych z eksploatacji. Przystanek Łódź Radogoszcz, z nową nazwą – Łódź Marysin - zostanie przesunięty o ok. 500 m w stronę ulicy Strykowskiej, co umożliwi pasażerom łatwiejsze przesiadki 
do autobusów lub tramwajów. Istotną częścią inwestycji jest przebudowa pięciu przejazdów kolejowych w ciągu ulic: Edwarda, Kasztelańskiej, Świtezianki, Łozowej oraz Chełmskiej. Najbardziej ruchliwy z nich – w ciągu ulicy Edwarda – zostanie wyposażony w samoczynną sygnalizacją świetlną i półrogatki. Prace związane z rewitalizacją linii ze Zgierza do stacji Łódź Widzew obejmą również roboty na 11 obiektach inżynieryjnych jak: wiadukty, mosty czy przepusty. Realizacja robót została zaplanowana na lata 2013 – 2014.
Zobacz galerię


Informacje dla mediów:

Maciej Dutkiewicz
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
e-mail: maciej.dutkiewicz@plk-sa.pl
tel. +48 22 47 336 40

„Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego”

Pliki do pobrania