Powrót

Łódzka Kolei Aglomeracyjnej w budowie

Plan obecnie realizowanej inwestycji zakłada budowę 10 nowych i modernizację 14 istniejących peronów. Pasażerowie skorzystają z 8 nowych i 9 zmodernizowanych przystanków i stacji. Każdy przystanek będzie przystosowany do potrzeb niepełnosprawnych, podróżnych z cięższym bagażem czy rodziców z dziećmi w wózkach. Pojawią się na nich wiaty, oświetlenie i stojaki na rowery. Do trzeciego kwartału 2013 roku  PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaplanowały zakończenie wszystkich prac budowlanych. W ramach projektu planowany jest także montaż dziewięciu kompletów samoczynnej sygnalizacji na przejazdach, m.in. w Łodzi przy ul. Okulickiego, w Jedliczach przy drodze prowadzącej do Grotnik, w Smardzewie, Strykowie oraz Głownie.

Łączna wartość projektu „Budowa, przebudowa przystanków kolejowych na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - poprawa dostępności komunikacyjnej poprzez utworzenie intermodalnych przystanków z Łódzką Koleją Aglomeracyjną – etap I” przekracza 42 mln zł netto. Dotacje unijne przyznane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego pokryją 85 proc. kosztów (36 mln zł netto), kolejne 6,4 mln pochodzi od podmiotów współrealizujących inwestycję: PKP PLK S.A., PKP S.A., miasta Łódź oraz gminy Zgierz. W sierpniu ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyłoniły konsorcjum firm, które rozpoczęło proces gromadzenia niezbędnych projektów budowlanych, zgód i pozwoleń. Wstępne prace budowlane rozpoczęły się w kwietniu 2012 roku.

Inwestycja obejmuje odcinki czterech linii kolejowych – z Łodzi do Łowicza, do Kutna, ze stacji Łódź Kaliska do stacji Łódź Chojny i do stacji Łódź Widzew.

Projekt w 85 proc. (36 mln zł netto) będzie finansowany ze środków unijnych i realizowany wspólnie przez samorząd województwa, PKP PLK,  PKP SA,  miasto Łódź i gminę Zgierz.

Budowa przystanków to pierwsza część prac nad rozbudową Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Rozszerzeniem projektu jest rewitalizacja linii kolejowej Łódź Widzew – Zgierz. Inwestycja obejmie przebudowę torów na długości ponad dwunastu kilometrów, co oznacza, że po zakończeniu prac czas przejazdu pociagiem aglomeracyjnym z Łodzi Widzewa do stacji Zgierz wyniesie około 15 minut. Wówczas maksymalna prędkość pociągów wyniesie 100km/h. Podróżni będą mogli skorzystać z istniejących trzech przystanków:  Łódź Stoki, Łódź Radogoszcz i Łódź Arturówek – od wielu lat wyłączonych z eksploatacji. Przystanek Łódź Radogoszcz zostanie przesunięty o ok. 500 m w stronę ulicy Strykowskiej co umożliwi pasażerom łatwiejsze przesiadki do autobusów lub tramwajów. Istotną częścią inwestycji będzie przebudowa pięciu przejazdów kolejowych w ciągu ulic: Edwarda, Kasztelańskiej, Świtezianki, Łozowej oraz Chełmskiej. Najbardziej ruchliwy z nich – w ciągu ulicy Edwarda – zostanie wyposażony w samoczynną sygnalizacją świetlną i półrogatki. Prace związane z rewitalizacją linii ze Zgierza do stacji Łódź Widzew obejmą również roboty na 11 obiektach inżynieryjnych jak: wiadukty, mosty czy przepusty. Realizacja robót została zaplanowana na lata 2013 – 2014.



Informacje dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
Rzecznik Prasowy
Centrum Realizacji Inwestycji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl
tel. +48 22 47 336 40