Powrót

LCS w Zgierzu dba o bezpieczne podróże na trasie Łódź Kaliska – Łęczyca

LCS Zgierz, dyżurni ruchu przy monitorach fot. Janusz Matecki PLK

Rezultatami inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego są nie tylko krótsze i wygodniejsze podróże, ale także wzrost bezpieczeństwa. Równolegle z budową nowych torów powstają nowoczesne systemy sterowania, które zapewniają m.in. sprawny i bezpieczniejszy przejazd większej liczby pociągów.

Pociągi na ekranach komputerów

Na stacji Zgierz od grudnia 2021 r. działa lokalne centrum sterowania, które zapewnia nadzór nad ruchem pociągów na 45 kilometrach trasy Łódź Kaliska – Zgierz – Ozorków – Łęczyca. Nowoczesne systemy zastąpiły wyeksploatowane układy mechaniczne nastawni w Zgierzu. W wyremontowanym budynku zamontowano komputerowe urządzenia. Teraz na nich kolejarze śledzą kursowanie pociągów na stacji Zgierz oraz na stacjach i przystankach: Łódź Żabieniec, Łódź Radogoszcz Zachód, Zgierz Jaracza, Zgierz Północ, Zgierz Kontrewers, Grotniki, Chociszew, Ozorków Nowe Miasto, Ozorków, Sierpów i Łęczyca.

Dzięki kamerom zapewniony jest stały podgląd na przejazdy kolejowo-drogowe. Nadzór obejmuje 27 skrzyżowań dróg z torami. Z LCS obsługiwane są również wyświetlacze dynamicznej informacji pasażerskiej znajdujące się na peronach.

Bezpieczna i sprawna kontrola ruchu pociągów

Nowoczesne lokalne centra sterowania wspomagają pracę dyżurnych ruchu dzięki „weryfikowaniu” ich decyzji przez systemy komputerowe. Możliwe jest prowadzenie stałego nadzoru nad ruchem pociągów z jednego miejsca. Pracownicy w lokalnych centrach sterowania na bieżąco kontrolują wszystkie parametry ruchu kolejowego.

Istotnym elementem pracy LCS są urządzenia zamontowane w torach. To one odnotowują liczbę przejeżdżających pociągów przez stację Zgierz oraz pozostałe stacje i przystanki na odcinkach Łódź Kaliska – Zgierz oraz Zgierz – Ozorków – Łęczyca.

Modernizacja stacji Zgierz

W ramach przebudowy odcinka Łódź Kaliska – Zgierz PLK zmodernizowały perony na stacji Zgierz. Podróżni korzystają z trzech nowych, wyższych peronów dostosowanych do potrzeb podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstało nowe przejście podziemne wyposażone w windy, które zapewnia dogodne dojście do pociągów oraz lepszą komunikację w mieście.

Kontakt dla mediów:
Rafał Wilgusiak
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02